torsdag 3 augusti 2017

Potatisrätt från Uganda på mitt sätt


Potatistemat fortsätter. Man skulle ju kunna tro att vi hade tröttnat på potatis vid det här laget, men så är faktiskt inte fallet. Det går ju att laga så mycket god och spännande mat på den variationsrika knölen, så vi lär nog inte tröttna i första taget. Idag bjuds det på en kryddig och god potatisrätt från Uganda. Hur autentisk den är kan jag faktiskt inte säga eftersom jag hittade receptet på den amerikanska sidan food.com (dessutom så är receptet nedan min tolkning av det receptet). Vi serverade den smakrika potatisrätten med stekt halloumi, afrikanskt stekpannebröd, min godaste äppelchutney och en klick avrunnen fil (kan ersättas med turkisk yoghurt). Det var supersmarrigt! 😋 

Receptet på brödet hittar du här. Recepten på chutneyn och den avrunna filen hittar du här och här

Tips! Vi käkade potatisen som huvudrätt men jag kan tänka mig att den även kan vara god att servera som tillbehör till t.ex. berberekryddade kikärtsbiffar, veganska linsbollar eller kryddstarka morotsbollar (se här, här och här).

Potatisrätt från Uganda på mitt sätt
ca 4 portioner
1 gul lök
1 kg potatis av en fast sort (jag använde färskpotatis)
2 vitlöksklyftor
1 msk rapsolja
1 tsk salt
½ tsk torkad och malen gurkmeja
½ tsk malen koriander
1 krm malen kanel
1 msk tomatpuré
½ - 1 tsk piripirisås (finns i välsorterade matbutiker, kan ersättas med 1 - 2 tsk srirachasås eller liknande stark chilisås)
1 msk saft från pressad citron
ca 2 - 2 ½ dl vatten
ev. lite hackad persilja eller färsk koriander till garnering
ev. 1 halloumiost à ca 200 g

Gör så här: 
Skala löken och finhacka den. Skala eller skrubba potatisen och skär den i jämnstora tärningar. Hetta upp oljan i en stor stekpanna (gärna med tillhörande lock). Ha i löken och potatisen och låt det steka på ganska hög värme, i ca 10 minuter, tills potatisen fått lite färg runt om. Rör om då och då så det inte bränner fast. Skala och finhacka vitlöken. Ha i den i stekpannan. Ha också i saltet, kryddorna och tomatpurén. Låt det steka under omrörning i ca 1-2 minuter. Tillsätt piripirisåsen, citronsaften och vattnet. Sänk värmen och lägg på ett lock. Låt det småputtra i ca 10 - 15 minuter, eller tills potatisen är mjuk. Smaka av. Garnera ev. med lite hackad persilja eller färsk koriander. Strimla ev. halloumiosten och stek den på hög värme tills den är gyllenbrun. Ha på strimlorna på potatisen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.