torsdag 6 oktober 2016

Min godaste äppelchutney


Den här underbara chutneyn kom till av ett misstag. Jag hade tänkt koka en sats kryddstark äppelchutney (se här) men när jag satte igång med tillagningen visade det sig att jag hade missat att köpa hem tillräckligt med vinäger, så jag fick hitta på en egen chutneyvariant istället. Den egna varianten blev riktigt lyckad, faktiskt till och med snäppet godare än den chutney som jag hade tänkt att koka. Det blir en stor sats av receptet men det är lätt att halvera om du vill göra en mindre sats.

Äppelchutney
ca 2 kg äpplen  
2 stora gula lökar
5 pressade vitlöksklyftor
2 - 3 msk finriven färsk ingefära
2 finhackade färska chilifrukter, gärna en het sort
10 - 12 dl socker
1 dl ättikssprit, 12 %
ca 4 - 5 dl vatten, mer eller mindre beroende på hur lösa äpplena är 
2 dl russin (kan uteslutas)
2 tsk salt
1 ½ tsk malen koriander
1 tsk malen spiskummin
1 tsk malen gurkmeja
2 tsk lätt krossade gula senapsfrön (krossa dem i mortel)

Gör så här: 
Skala och hacka de gula lökarna. Lägg dem i en stor gryta. Skala, kärna ur och tärna äpplena. Lägg dem i grytan. Ha i resten av ingredienserna. Låt det koka upp och sedan småkoka på svag värme utan lock i ca 60 minuter. Späd eventuellt med mer vatten om du tycker chutneyn blir för tjock. Häll upp den heta chutneyn på väl rengjorda glasburkar med täta lock. Jag brukar diska begagnade glasburkar och sedan skölja dem med hett vatten och lite Atamon (flytande konserveringsmedel). Det är viktigt att fylla burkarna ända upp till kanten och att skruva på locken direkt. Förvara chutneyn svalt. Oöppnad burk borde hålla sig fräsch i ca 12 månader. Öppnad burk bör förvaras i kylen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.