fredag 22 juli 2016

Falsk tonfiskröra


Detta är ytterligare ett recept som ni bara måste testa, för den här falska tonfiskröran är, trots sitt något trista utseende, underbart god och otroligt användbar. Jag använder den bland annat som fyllning i smörgåstårta, dubbelmackor och till bakad potatis. Denna gång jag gjorde den smaskiga röran använde jag den som fyllning i våra matsäcksmackor när vi skulle ut på en liten dagsutflykt. Jag tog skivad fralla och lade ihop skivorna två och två med rikligt med röra mellan. Sedan fick mackorna stå och gotta till sig i kylen i några timmar innan det var dags att åka. De smakade suveränt gott och var lagom saftiga. Tillsammans med lite fräscha grönsaker blev det mycket god och mättande picknicklunch.

Receptet nedan räcker till 4 - 5 bakade potatisar eller till 8 - 10 dubbla mackor (jag gjorde 8 stora mackor med mycket fyllning) eller till ungefär 2 lager smörgåstårta (om du använder 10 - 12 skivor franska i varje lager). 

Falsk tonfiskröra 
3 - 3½ dl créme fraiche, gräddfil eller avrunnen fil (se här)
3 msk majonäs
ca 1 dl fint strimlad purjolök
ca 3 msk hackad dill
1 krm grovmalen svartpeppar
1 - 1 ½ tsk persillade kryddmix (jag använder Santa Marias)
400 g kokta kikärtor alternativt 2 tetror eller 2 normalstora burkar konserverade kikärtor

Gör så här: 
(Häll av och skölj konserverade kikärtor under rinnande kallt vatten och låt dem rinna av ordentligt innan de används). Mixa kikärtorna grovt. blanda dem med resten av ingredienserna. Smaka av röran och ställ den kallt en stund. Använd den som i förslagen ovan eller hitta på egna sätt att använda den goda röran på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.