måndag 11 januari 2016

Grundrecept på avrunnen fil eller yoghurt


Jag älskar kalla såser men jag tycker inte om feta kalla såser. Det känns som att fettet lägger sig som en hinna i gommen och gör att det blir svårt för mig att att svälja och jag kan må lite illa. Urk! Samma fenomen inträffar om jag äter majonäs, vispad grädde, mousse och fromage. Nu är det väl ingen större katastrof att inte tycka om feta kalla såser, majonäs och fluffiga, gräddstinna efterrätter men det är alltid tråkigt att inte må bra av det man äter. 

Jag brukar använda avrunnen fil eller yoghurt i mina kalla såser istället för de fetare alternativen. Vi har alltid fil och yoghurt hemma (det är min mans standardfrukost, själv äter jag oftast gröt) så jag kan när som helst göra kalla såser utan att riskera att få en otäck hinna i gommen. 

Avrunnen fil eller yoghurt
Du kan välja om du vill göra en liten sats eller en stor sats beroende på vad den ska användas till och hur många som ska äta.
Liten sats: 5 dl naturell fil eller yoghurt blir ca 2 dl efter avrinning 
Stor sats: 7 ½ dl naturell fil eller yoghurt blir ca 3-3 ½ dl efter avrinning

Gör så här: 
Ställ ett durkslag i en bunke utan att durkslaget nuddar bunkens botten. Lägg en ren kökshandduk eller en bit lakansväv i durkslaget. Jag brukar använda en bit lakansväv. 



Häll filen eller yoghurten i duken i durkslaget.




Låt det stå och rinna av i ca 4-5 timmar. (Den ska helst inte stå längre än 5 timmar om du vill ha den mängd jag angivit ovan). Skrapa ur den avrunna filen/yoghurten med en slev eller slickepott och ha över den i en skål. Filen/yoghurten är nu klar att använda. Använd den naturell till kryddstark mat eller som grund i en kall sås. 

Tips! vasslen som blir i bunken går att använda som degvätska när du bakar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.