måndag 25 januari 2016

Broccolibiffar


Jag har alla mina favoritrecept samlade i en pärm med det blygsamma namnet 'Mina bästa recept'. Den pärmen är det minsann inte lätt att kvala in i. Recepten går först igenom en mycket kritisk genomläsning. Om de godkänns i den första instansen provlagas, avsmakas och bedömas de av en kritisk smakpanel, bestående av mig (och i viss mån de övriga i familjen).  

Ganska ofta finns det saker jag vill ändra på eller anpassa efter vår smak. Om ett recept lyckas med bedriften att bli godkänt, så blir det prydligt inskrivet under rätt kategori i ett worddokument. Sedan skrivs det ut på ett papper, sidnumreras och läggs in i en plastficka för att till sist hamna i de utvaldas pärm. 

De här grönprickiga godingarna klarade testet och efter några mindre justeringar gick de direkt in i pärmen. Förutom att de smakar jättegott är de lättlagade och innehåller ingredienser som är både nyttiga, billiga och tillgängliga större delen av året. Receptet hittade jag på tasteline.

Jag serverade biffarna med bulgur och en kall sås, men nästa gång ska jag prova att servera dem till pasta och färskostsås istället, vilket jag tror kan bli ännu godare (se recept här)

Broccolibiffar
ca 20 små biffar
600g broccoli, färsk eller fryst (jag använde fryst)
4 ägg
1 pressad vitlöksklyfta
1-1½ tsk trocomare örtsalt (jag tog 1 tsk)
2 krm grovmald svartpeppar
2 tsk torkad oregano
2 tsk torkad basilika
ca 3 dl riven stark ost, t.ex. prästost eller västerbotten
2½-3 dl ströbröd
Smör eller olja till stekning 

Gör så här:
Koka broccolin i ca 5-7 minuter (beroende på storlek). Den ska inte bli helt mjuk utan fortfarande vara spänstig. Häll upp broccolin i ett durkslag och låt den rinna av ordentligt. Låt den svalna lite och krama sedan ur vattnet ur den med hjälp av händerna. 

Hacka broccolin grovt. Lägg hacket i en bunke. Rör ner resten av ingredienserna och blanda allt ordentligt. Ta en liten klump av smeten i handen och forma en rund och fin liten biff, ca 7 cm i diameter. Lägg den på en tallrik. Upprepa detta med resten av smeten. 

Hetta upp lite olja eller smör i en stekpanna. Lägg i några av biffarna i taget och stek dem i ca 3 minuter per sida, eller tills de fått fin färg och de känns stumma och fjädrar tillbaka lite när du trycker på dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.