onsdag 2 maj 2018

Rökig bbq-sås


Den här bbq-såsen får sin rökiga smak av liquid smoke. Jag har lite svårt för liquid smoke så jag var därför osäker på om jag skulle gilla den här såsen eller inte, men den visade sig faktiskt smaka riktigt bra. Jag tyckte inte att den var allt för rökig utan den hade en välbalanserad smak. Nästa gång ska jag dock prova att utesluta ingefäran, för jag tyckte inte riktigt att den passade in (jag gillar inte alltid den jordiga smaken som ingefära har). Det blev ganska mycket sås av receptet så jag frös in hälften för att ha vid ett senare tillfälle. Det ursprungliga receptet kommer ifrån den härliga och mycket inspirerande bloggen 'Kryddburken' (se här)

Rökig bbq-sås
blir ca 6 dl sås
3 dl ketchup
2 dl vatten
1 dl sweet chilisås
1 - 2 tsk hot sauce (jag använde Louisiana hot sauce)
2 msk grönsaksfond
1 msk balsamvinäger
2 tsk kinesisk soja
1 tsk liquid smoke
1 msk sirap
3 msk farinsocker
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk riven färsk ingefära 
ca ½ tsk salt
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här: 
Blanda alla ingredienser i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning. Sänk värmen under kastrullen och låt såsen puttra på svag värme i ca 15 - 20 minuter. Rör om då och då. Smaka av och låt sedan såsen kallna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.