torsdag 19 april 2018

Kryddig bönsoppa med potatis och majs


Idén till denna kanongoda soppa fick jag från ett recept som jag läste på den amerikanska sidan 'Genius kitchen' (se här). Genius kitchen hette förut food.com och är en av mina favoritsidor att besöka när jag letar efter nya spännande matrecept. Just den här typen av soppa är tydligen vanlig i sydvästra USA. Jag ändrade dock en hel del i originalreceptet, så de som vanligtvis käkar mat därifrån skulle kanske inte riktigt känna igen sig. Slutresultatet av mina ansträngningar blev en matig soppa som smakade betydligt bättre än vad jag trodde att den skulle göra. Nu har jag ytterligare ett recept på en lättlagad, mumsig, soppa att skriva in i pärmen 👍. 

Kryddig bönsoppa med potatis och majs
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
ca 500 g potatis av en fast sort
2 dl vitt vin
1 msk chipotlepaste (brukar finnas bland Tex-Mexprodukter i matbutiken)
1 tsk hot sauce (jag använde Lousianna hot sauce)
2 tsk paprikapulver
½ tsk torkad timjan
8 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
400 g kokta svarta bönor (se här) alternativt 2 tetror eller 2 normalstora plåtburkar med konserverade svarta bönor
2 dl crème fraiche
1 liten burk majskorn, à ca 140 - 150 g
1 - 2 msk hackad persilja, färsk eller fryst
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i löken och låt den steka på låg till medelstark värme i ca 5 minuter. Skala och finhacka vitlöken och skala och tärna potatisen. Ha i vitlöken och potatisen i grytan och låt allt steka i ca 5 minuter till. Tillsätt vinet och låt det koka in i ca 2 - 3 minuter. Ha i chipotlepaste, hot sauce, paprikapulver och timjan. Tillsätt vattnet och buljongtärningarna. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen under grytan så att soppan bara småkokar. Låt den puttra på svag värme i  ca 7 - 8 minuter. Tillsätt bönorna och låt soppan koka i ytterligare ca 7 - 8 minuter eller tills potatisen är mjuk. Rör ner crème fraiche och majskorn. Låt det bli varmt. Ha i persiljan och smaka av med salt och svartpeppar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.