måndag 9 april 2018

Blomkålsbiffar


När jag gjorde dessa förträffligt goda blomkålsbiffar (en ny favorit) använde jag samma recept som till en annan favorit inom kategorin grönsaksbiffar, nämligen broccolibiffar (se här). Jag bytte bara ut broccolin mot blomkål och ändrade lite på smaksättningen. Det funkade kanonbra 😃. Biffarna hade fin konsistens och var lätta att både forma och steka. Vi käkade de delikata biffarna med ugnsstekt potatis och tzatziki (se här). Det var visserligen gott, men jag tyckte att tzatzikin tog över lite för mycket, så nästa gång ska jag välja en något mildare sås. Eller så kanske jag serverar ostsås och pasta till biffarna, vilket jag tror kan bli supergott. 

Blomkålsbiffar 
ca 12 - 15 stycken
400 g blomkål, ansad färsk eller tinad fryst
3 ägg
2 dl riven lagrad ost
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk finhackad gräslök, färsk eller fryst
1 tsk örtsalt (Trocomare)
2 krm grovmalen svartpeppar
ca 2 - 2 ½ dl ströbröd
rapsolja till stekning

Gör så här: 
Koka färsk blomkål i lite vatten i ca 3 - 4 minuter. (Fryst blomkål behöver bara tinas). Låt blomkålen rinna av ordentligt i ett durkslag och pressa sedan ur så mycket av vätskan som du kan med hjälp av händerna. Hacka blomkålen och lägg den i en bunke. Tillsätt äggen, osten, vitlöken, gräslöken, saltet och svartpepparn. Rör om. Tillsätt ströbrödet, börja med den mindre mängden, och blanda allt väl. 


Forma fina runda biffar av smeten. Ha i mer ströbröd om du tycker smeten verkar vara för lös. Ställ biffarna kallt i ca 15 minuter.


Stek dem sedan i lite olja, ca 3 minuter per sida. (De färdigstekta biffarna går att frysa).  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.