onsdag 21 mars 2018

Snabblagad vegetarisk bönchili


När jag rörde ihop den här snabblagade vegetariska bönchilin var jag lite tveksam till om jag skulle gilla den eller inte eftersom man skulle inkludera spadet från de konserverade bönorna. Jag har, minst sagt, lite svårt för spadet från konserverade baljväxter, så för mig var det en bedrift att överhuvudtaget våga provlaga den här grytan. Som tur är kan jag ibland vara lite våghalsig när det kommer till matlagning, så trots att jag inte hade några högre förväntningar om utgången kastade jag mig glatt in i uppgiften. Slutresultatet blev en smakrik, mustig gryta som, till min stora förvåning, blev betydligt godare än vad jag trodde att den skulle bli (jag gissar att kryddorna gjorde sitt). Det enda jag ska ändra på till nästa gång som jag gör den här delikata grytan, är att jag ska minska på, eller utesluta, gurkmejan eftersom jag inte riktigt tyckte att den passade in. 

Originalreceptet kommer från Genius kitchen (se här)

Snabblagad vegetarisk bönchili
ca 4 portioner
1 msk rapsolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 normalstor paprika eller 100 -125 g tärnad fryst paprika
½ - 1 tsk malen gurkmeja (kan uteslutas)
2 tsk chilipulver
2 tsk malen spiskummin
2 tsk paprikapulver
1 krm grovmalen svartpeppar
3 msk tomatpuré
2 tetror med konserverade blandade bönor (à 380-400 g)
Spadet från bönorna
ca 1 dl vatten
ca 1 tsk hot sauce (jag använde Louisiana hot sauce), ta mer eller mindre efter smak
2 msk hackad persilja, färsk eller fryst
Salt efter smak

Gör så här: 
Skala och hacka löken. Hetta upp oljan i en stor stekpanna, gärna en med lite högre kant och tillhörande lock. Ha i löken och låt den steka på medelvärme i ca 5 minuter. Skala och hacka vitlöken. Skölj av paprikan och skär den i fina tärningar. Ha i vitlöken och paprikan (om du använder färsk paprika) i stekpannan och låt allt steka i ca 3 - 4 minuter till. Tillsätt kryddorna och låt dem steka med i 1 minut under omrörning. Ha i tomatpurén och låt även den steka med i någon minut. Häll i bönorna, inklusive spadet. Ha i vattnet och hot sauce. Låt grytan småkoka i ca 10 minuter. (Om du har valt att använda fryst paprika så låter du den koka med de sista 3 - 4 minuterna). Rör ner persiljan och smaka av med salt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.