torsdag 15 februari 2018

Svamppaprikash


Svampparikash är en supergod vegetarisk variant av den ungerska grytan paprikash, som i vanliga fall oftast görs på kyckling. Den smakrika svampgrytan påminner mycket om en annan gryta, med zucchini, som jag lagade under sensommaren (se här), vilken också var jättemumsig. Receptet på svamppaprikashen kommer från 'Genius Kitchen' (se här). 

Vi käkade grytan med en god råkostsallad och härligt mjuka, och matiga, hemmagjorda potatisgnocchi (se här), men den smakar säkert lika bra tillsammans med ris eller pasta. 

Svamppaprikash
ca 4 portioner
1 msk rapsolja eller smör
500 g skivade champinjoner, färska eller frysta
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
1 ½ - 2 msk paprikapulver
1 krm grovmalen svartpeppar
ca 3/4 tsk salt
2 ½ - 3 dl vatten
2 dl crème fraiche
1 - 2 msk hackad dill, färsk eller fryst

Gör så här: 
(Jag brukar göra på olika sätt beroende på om jag använder färska eller frysta champinjoner. Färska brukar jag steka direkt med löken i smöret. Frysta däremot brukar jag låta steka utan fett i stekpannan tills vätskan som svampen ger ifrån sig har kokat bort, sedan har jag i oljan eller smöret och löken och fortsätter steka en stund till). 

Skala och finhacka löken. Stek den tillsammans med svampen på ganska hög värme i smöret i en stor stekpanna. Svampen och löken ska få lite färg och den vätska som svampen ger ifrån sig ska dunsta bort. Skala och finhacka vitlöken. Ha i den i stekpannan och låt den steka med någon minut. Tillsätt paprikapulvret, svartpepparn och saltet. Häll i vattnet. Låt det småkoka i ca 15 minuter. Tillsätt crème fraichen och låt den bli varm. Rör ner dillen. Smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.