måndag 5 februari 2018

Krämig tortellini med dippmixröra


Idén till den här superenkla, krämiga tortellinin med dippmixröra fick jag från ett recept från 'koka ihop' (se här). I originalreceptet ingår det rökt skinka (jag har också sett liknande recept där det ingår bacon), men eftersom vi inte äter kött så hade jag naturligtvis inte i det i min variant. Jag hade tänkt att ha i stekta champinjoner, kryddade med lite rökt paprikapulver, men jag struntade i det. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte hade i det, för jag tyckte nämligen att det fattades något i den här maträtten. Om jag gör denna pasta någon mer gång tänker jag testa att tillsätta stekta champinjoner för att få det hela lite smakrikare.

Krämig tortellini med dippmixröra
Ca 4 portioner
400 g ostfylld tortellini
vatten och salt till kokning
1 påse dippmix (jag använde fresh island)
2 ½ dl grädde
2 dl riven lagrad ost
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak
(ev. 200-300 g skivade champinjoner, stekta i lite smör och smaksatta med salt, peppar och rökt paprikapulver)

Gör så här: 
(Börja med att steka champinjonerna om du vill ha i det). Koka tortellinin i saltat vatten enligt anvisningarna på förpackningen. Ta undan ca 2 dl av kokvattnet innan du häller av pastan. Häll tillbaka pastan i grytan i gen. Blanda grädden och dippmixen i en bunke. Ha i det i grytan. Värm pastan under omrörning tills såsen tjocknar. Späd med det sparade kokvattnet, lite i taget, under tiden. Tillsätt osten (och svampen). Låt den smälta. Smaka av med salt och svartpeppar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.