torsdag 4 januari 2018

Morotssoppa med färskost


Den här milt gula morotssoppan med färskost var verkligen supergod. Jag har inte alltid varit förtjust i morotssoppor, eftersom jag tidigare har tyckt att de smakar lite för sött, men sedan jag startade bloggen har jag faktiskt lagat några riktigt smarriga varianter. För att jag ska gilla en morotssoppa måste den dock ha en bra balans i smakerna, så att inte den söta moroten tar över helt. I detta recept hjälpte den syrliga färskosten till att dämpa sötman, och gav dessutom soppan en len och rund konsistens. Jag valde färskost med smak av vitlök och örter, men jag kan tänka mig att det även skulle vara gott med färskost smaksatt med paprika, eller gräslök. Det ska jag testa vid något annat tillfälle, för den här smaskiga soppan kommer jag definitivt att göra fler gånger. 

Morotssoppa med färskost
ca 4 portioner
1 kg morötter
2 gula lökar
10 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
200 g smaksatt färskost
2 ½ - 3 dl mjölk, (ev. mer om du vill ha en tunnare soppa)
Örtsalt (Trocomare) och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Skala morötterna och skär dem i tunna slantar. Lägg dem i en gryta. Skala och hacka löken. Ha i löken i grytan. Tillsätt vattnet och buljongtärningarna. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen under grytan så att det bara småkokar. Lägg på ett lock och låt soppan puttra i ca 45 - 50 minuter, eller tills morötterna är riktigt mjuka. Ta av grytan från värmen och mixa soppan slät. Sätt tillbaka grytan på värmen igen och ha i färskosten och mjölken. Vispa eller rör tills osten lösts upp och värm soppan under omrörning. (Späd med mer mjölk om du tycker att soppan blir för tjock). Smaka av med örtsalt och svartpeppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.