fredag 5 januari 2018

Afrikansk vitkålsgryta med periperisås


För ett tag sedan köpte vi en flaska mild periperisås. Eftersom periperi ibland används i afrikansk mat, tänkte jag att jag skulle använda såsen i en maträtt inspirerad av de afrikanska köken. En annan ingrediens som ofta förekommer i afrikanska matrecept är vitkål. Jag kombinerade därför båda dessa ingredienser i den här smarriga afrikanska vitkålsgrytan. Grytan smakade lite söt-syrligt och var mer smakrik än kryddstark, vilket passade perfekt för mina smaklökar 😋(till dig som föredrar en något starkare chilismak rekommenderar jag den hetare varianten av såsen). 

Vi käkade grytan med basmatiris och lite färska grönsaker, men jag kan tänka mig att den även skulle kunna vara god att servera som tillbehör till t.ex. berberekryddade kikärtsbiffar eller kryddiga morotsbollar (se recept här eller här).  

Afrikansk vitkålsgryta med periperisås
blir ca 4 portioner
1 msk rapsolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
ca 600 g vitkål, ansad vikt
2 normalstora morötter, ca 150 g
2 tsk fint riven färsk ingefära
1 tsk salt
500 g krossade tomater
3 - 4 msk mild periperisås (se bild), du kan naturligtvis minska eller öka mängden sås, och styrkan på såsen, efter egen smak 

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Skölj av och grovhacka vitkålen. Skala morötterna och skär dem i tunna, lite sneda, skivor Hetta upp oljan i en stor stekpanna (gärna en stekpanna med tillhörande lock). Ha i löken, kålen och morötterna (stekpannan blir ganska full men kålen krymper när den stekt en stund). Låt det steka på ganska hög värme i ca 10 minuter, tills grönsakerna fått lite färg och mjuknat något. Rör om då och då så att det inte bränns vid. Ha i  vitlöken, ingefäran och saltet. Stek allt i ytterligare ca 1 minut. Tillsätt de krossade tomaterna och periperisåsen. Låt det koka upp. Sänk sedan värmen under stekpannan och lägg på ett lock. Låt grytan puttra på svag värme i ca 15 - 20 minuter, eller tills kålen och morötterna blivit så mjuka som du vill att de ska vara. Smaka av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.