torsdag 2 november 2017

Morotssoppa med palsternacka och äpple


På Jamie Olivers hemsida (se här) finns det massor med recept på spännande vegetariska maträtter. Där hittade jag receptet på denna höstliga morotssoppa med palsternacka och äpple. Jag gillar Jamie Olivers inspirerande idéer om mat, miljö och hälsa. Jag har dock inte hunnit provlaga särskilt många av hans recept än (det här är nog bara det andra eller tredje receptet som jag provat), men det finns många fler recept som jag är nyfiken på att provlaga, så  det kommer nog att dyka upp fler recept från honom här i framtiden. 

Hur blev då soppan? Konsistensen var bra, men smaken var kanske i tamaste laget. Jag tillsatte lite torkad timjan, vilket gav soppan ett lyft, men trots detta blev inte soppan någon större hit vid vårt matbord. En helt okej vardagssoppa, varken mer eller mindre. 

Morotssoppa med palsternacka och äpple
1 msk rapsolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
ca 600 g morötter
1 äpple
ca 150 g palsternacka
2 potatisar
10 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl crème fraiche
salt, grovmalen svartpeppar och timjan efter smak

Gör så här: 
Skala och hacka löken och vitlöken. Skala och tärna morötterna, palsternackan, potatisarna och äppletHetta upp oljan i en gryta. Ha i löken, vitlöken, äpplet samt alla rotfrukter och låt det steka på medelvärme i ca 5 minuter. Tillsätt vattnet och buljongtärningarna. Låt soppan koka i ca 40 minuter eller tills rotfrukterna är mjuka. Mixa soppan slät. Rör ner crème fraichen. Låt den bli varm. Smaka av soppan med salt, svartpeppar och timjan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.