måndag 20 november 2017

Kikärtsfärslimpa med pepparsås


Vanlig köttfärslimpa har aldrig stått särskilt högt i kurs hos mig. Jag var därför lite tveksam till om jag verkligen skulle göra mig besväret med att laga till den här vegetariska varianten, men eftersom jag gillar att utmana mig själv, och mina fördomar, så ville jag i alla fall testa och se vad jag skulle tycka. Det var tur att jag gjorde det för annars hade jag gått miste om den här fantastiskt goda kikärtsfärslimpan. 

Vi serverade färslimpan med en kanongod pepparsås, lite ugnsstekt potatis, de vanliga salladstillbehören samt en klick vinbärsgelé. Våra döttrar var här och käkade och de tyckte att det var supergott. En riktigt lyxig helgmiddag 😊. 

Originalreceptet på färslimpan kommer från bloggen 'Connoisseurus veg' (se här) och receptet på pepparsåsen kommer från 'Vegokäk' (se här). Jag använde dock vanliga ägg i färslimpan och vanlig grädde i såsen istället för de veganska alternativen. 

Kikärtsfärslimpa med glaze 
ca 5 - 6 portioner
ca 400 - 500 g kokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetra eller 2 normalstora burkar med konserverade kikärtor
2 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 ägg
2 dl ströbröd
3 msk worcestershiresås (Originalet innehåller ansjovis men det finns en vegansk variant att köpa på nätet. Om du inte får tag i den kan du testa att byta till HP-sås)
2 msk kinesisk soja
2 msk tomatpuré
1 tsk rökt paprikapulver (går att ersätta med vanligt paprikapulver)
2 krm grovmalen svartpeppar
2 -3 krm salt
Glaze: 
4 msk tomatpuré
2 msk äppelcidervinäger
1 msk kinesisk soja
1 msk ljus sirap
1 msk farinsocker
1 tsk paprikapulver
Övrigt: 
lite matfett till formen

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 200 C och smörj en limpform, à ca 1 ½ liter, med lite matfett. 

Mixa kikärtorna lite grovt. Skala löken och grovriv den. Skala morötterna och grovriv även dem. Ha i löken och morötterna i matberedaren och mixa en kort stund. Skala vitlöken och pressa ner den i matberedaren. Tillsätt resten av ingredienserna och mixa tills allt är väl blandat. Klicka smeten i formen och släta till ytan med en blöt hand. Sätt in formen i den nedre delen av ugnen och grädda i ca 30 minuter. Rör under tiden ihop alla ingredienser till glazen. Ta ut formen och fördela glazen på ovansidan av färslimpan. Sätt tillbaka formen i ugnen igen och fortsätt grädda i ytterligare ca 20 minuter. Ta ut formen och låt den stå i ca 10 minuter innan servering. Skär färslimpan i skivor och servera dem med valfria tillbehör. 

Pepparsås
1 tsk smör
½ liten gul lök
2 dl vatten
knappt ½ svampbuljongtärning
1 tsk kinesisk soja
2 ½ dl grädde
ca ½ msk torkade hela grönpepparkorn
ca ½ msk torkade hela rosépepparkorn

Gör så här: 
Skala och finhacka löken. Stek den på medelvärme i några minuter i smöret i en kastrull. Tillsätt vattnet, buljongtärningen och sojan. Lägg på ett lock och låt det småkoka på svag värme i ca 15 minuter, tills löken är riktigt mjuk. Tillsätt grädden. Krossa pepparkornen i en mortel och rör sedan ner dem i såsen (ha gärna i lite av pepparn i taget). Smaka av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.