onsdag 25 oktober 2017

Ett riktigt gott surdegsbröd


Jag tycker att det kan vara svårt att lyckas med bröd som enbart har surdeg som jäsmedel. Mina tidigare försök har slutat med att jag, efter mycket möda och timmar av nervös förväntan, stått där med ett stenhårt, kompakt bröd som ingen ens med bästa vilja har velat sätta tänderna i. Efter alla misslyckade försök har jag faktiskt nästan gett upp hoppet om att någonsin kunna baka ett renodlat surdegsbröd, men envis som jag är så har jag ändå fortsatt att försöka. Nu verkar det som om min envishet äntligen har gett resultat, för denna gång lyckades jag få till ett surdegsbröd som inte bara gick att äta, utan som dessutom smakade riktigt bra. Jag behöver väl knappast säga hur nöjd jag känner mig över att jag äntligen har fått till ett hyfsat surdegsbröd 😊. Receptet kommer från ett avsnitt av den härliga serien 'River cottage', som jag brukar kolla på på youtube (se River cottages hemsida här). 

Surdegsbröd från River cottage
1 bröd
Dag 1:
300 g vetemjöl
ca 1 dl aktiv surdeg (jag använde surdeg gjord på grovt rågmjöl, se recept här)
2 ½ dl vatten, ca 23 C varmt 
Dag 2: 
300 g vetemjöl + lite extra mjöl till utbakning
2 tsk salt

Gör så här: 
Kväll dag 1: Blanda mjölet, surdegen och vattnet i en bunke. Täck med en plastpåse och ställ bunken på en varm plats över natten (jag ställde min bunke i skåpet över kylen). 

Morgon dag 2: Lägg en ren kökshandduk eller en bit lakansväv i en jäskorg eller liknande. Pudra insidan med vetemjöl (se till att det blir ordentligt gjort så att degen inte fastnar). Blanda degen från dag 1 med saltet och vetemjölet. Knåda degen kraftigt i ca 10 minuter. Forma ett runt eller avlångt bröd och lägg det i korgen. Ställ korgen i en stor plastpåse och låt den stå på ett varmt ställe i ca 8 -10 timmar. 

Eftermiddag/kväll dag 2: Värm upp ugnen till 250 C och ställ en vattenfylld ugnsfast skål i botten av ugnen. Ställ in en plåt i ugnen och låt den bli varm. Ta ut plåten och lägg på ett bakplåtspapper. Stjälp sedan upp brödet på den varam plåten och skär några snitt i ytan med en vass kniv. Sätt in plåten i den nedre delen av ugnen och grädda i 10 minuter. Sänk värmen till 200 C och spruta in lite vatten i ugnen. Fortsätt grädda brödet i ytterligare ca 45 minuter, eller tills det är 98 C inuti. Ta ut brödet och låt det kallna på ett brödgaller utan duk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.