tisdag 5 september 2017

Veganska biffar med zucchini, quinoa och kikärter


De här biffarna innehåller bland annat quinoa. Quinoa är ett livsmedel som jag tidigare haft lite svårt för på grund av att det ibland kan ha en något besk/bitter eftersmak. Jag var därför lite tveksam till om jag skulle tycka om biffarna, men de var faktiskt riktigt goda. Det ursprungliga receptet kommer från en amerikansk matblogg som heter 'Olives & Garlic' (se här). Jag har dock ändrat lite på mängden kryddor och örter. I originalreceptet serverades biffarna som burgare i hamburgerbröd, men vi käkade dem med rostade rödbetor och en kall sås med fetaost och paprika (se här). Det var jättegott! 

Smaken på biffarna var som sagt helt klart godkänd, men jag är dessvärre inte helt nöjd med konsistensen. Biffarna var tyvärr lite för lösa inuti för min smak. Det kanske hade funkat bättre om det hade ingått någon form av bindemedel typ ett vanligt ägg eller ett veganskt "ägg" (=1 msk krossade linfrön eller chiafrön som blandas med 3 msk kallt vatten och sedan får stå och svälla i kylen i 10 minuter (linfrö) eller 30 - 60 minuter (chiafrö) innan det används). Om jag gör dessa biffar någon mer gång så ska jag testa och ha i något av detta.

Biffar med zucchini, quinoa och kikärter
ca 12 stycken
1 normalstor zucchini à ca 350 - 400 g
½ + ½ tsk salt
1 dl quinoa
2 dl vatten till kokning
250 g kokta kikärter (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor burk konserverade kikärter
1 vitlöksklyfta
3 msk finhackad rödlök
1 msk hackad persilja
1 msk hackad dill
1 msk hackad färsk eller fryst basilika
1 tsk paprikapulver
1 krm grovmalen svartpeppar
4 msk ströbröd

Gör så här: 
Lägg quinoan i en trådsil. Skölj den under rinnande kallt vatten en stund. (Jag sköljde den först under rinnande kallt vatten sedan hällda jag på kokande vatten och sedan sköljde jag den under kallt vatten igen). Koka upp vattnet i en kastrull. Ha i quinoan och låt den koka i ca 10- 15 minuter eller tills den mjuknat. Låt den svalna. 

Ställ ett durkslag i en bunke utan att durkslaget nuddar bunkens botten. Grovriv zucchinin och lägg den i durkslaget. Blanda den med ½ tsk av saltet. Låt det stå i ca 20 - 30 minuter. Mosa under tiden kikärterna i en bunke och blanda ner örterna, löken, vitlöken kryddorna och ½ tsk av saltet. Krama ur vätskan ur zucchinin med hjälp av händerna. Lägg sedan det rivna i bunken. Ha också i quinoan och ströbrödet. Blanda allt väl. Forma biffar och lägg dem på ett fat. Ställ dem kallt i ca 30 minuter. Stek dem i matolja i ca 5-6 minuter per sida, eller tills de fått fin färg och håller ihop. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.