fredag 22 september 2017

Pizza med vegetarisk salami på hönökaksbotten


Den här pizzan med vegetarisk salami var riktigt smarrig. Jag använder vanligtvis inte så mycket fejkade vegetariska köttprodukter, eftersom jag inte anser att de behövs i en allsidig vegetarisk kost. Dessutom är de ofta väldigt dyra och kan ibland ha en lite märklig konsistens och smak. Min ena dotter tycker dock att det finns produkter som smakar riktigt bra. För ett tag sedan fick vi ett tips av henne om att testa Lidls vegetariska salami, så vi susade iväg och köpte ett paket. Efter att ha testat och godkänt "salamin" som pålägg på en limpmacka, ville jag prova hur den skulle funka att använda som pizzafyllning. Jag hade varken tid eller ork till att göra pizzadeg från grunden så jag använde hembakad hönökaka som botten istället. De färdiga pizzorna blev kanongoda 😃. Vi käkade dem med den obligatoriska pizzasalladen (se här). 

Det är roligt att det finns fejkkött som smakar gott och jag kan verkligen tänka mig att köpa den här salamin fler gånger, men jag känner ändå inte ett större behov av att regelbundet börja käka mer vegetariska fejkköttprodukter. Jag kommer även i fortsättningen att se dem som ett lyxigt komplement att använda vid speciella tillfällen. 

Recept på hönökaka och pizzasås hittar du om du klickar här eller här

Pizza med vegetarisk salami på hönökaksbotten
Till ca 2 - 3 portioner. Värm upp ugnen till 250 C. Lägg 2 hembakade hönökakor, alternativt 2 halvor köpt hönökaka, på en plåt klädd med bakplåtspapper. Bred på pizzasås på bröden. Lägg sedan på riven ost, tärnad paprika och små bitar av "salamin". Grädda pizzorna i den övre delen av ugnen i ca 15 - 20 minuter, eller tills osten smält och fått fin färg.  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.