måndag 28 augusti 2017

Rödbetsgratäng med ädelost


I helgen fick jag inflammation i senorna i ena foten. På grund av det så jag är tyvärr tvungen att vara hemma ifrån jobbet idag. Det är supertrist att vara hemma och ha ont. En klen tröst mitt i eländet är att jag i alla fall har god mat att käka till lunch. Jag ska erkänna att jag inte var helt säker på att jag skulle gilla den här gratängen när jag läste receptet, men smakkombinationen rödbetor, grädde och ädelost funkade verkligen jättebra. Till och med en före detta ädelostskeptiker som jag tyckte att det var supergott. Vi käkade den färggranna och smakrika gratängen med stekta bönbullar (se här). Mums! 😋

Rödbetsgratäng med ädelost
ca 1 kg färska rödbetor
vatten till kokning
1 krm torkad timjan
1 krm grovmalen svartpeppar
1 tsk salt 
2 ½ - 3 dl grädde (jag tog matextra 4 % fett)
ca 100 - 150 g gräddädelost (jag använde kvibille)
lite matfett till formen

Gör så här: 
Skölj av rödbetorna och lägg dem i en gryta. Häll på vatten så att det täcker rödbetorna och koka dem i ca 30 - 40 minuter eller tills de är mjuka. Värm under tiden upp ugnen till 225 C och smörj en ugnsfast form med lite matfett. Häll av rödbetorna och låt dem svalna en stund. Skala rödbetorna och skär dem sedan i skivor eller bitar. Lägg dem i formen. Strö på svartpeppar, timjan och salt. Häll på grädden och smula på osten. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.