tisdag 8 augusti 2017

Orientalisk soppgryta med potatis och kikärtor


Den här orientaliska soppgrytan blev kanongod och var väldigt enkel att röra ihop. Sådana maträtter uppskattas verkligen just nu eftersom jag återigen är inne i en period då jag känner mig ganska trött och sliten. Receptet på den smarriga grytan kommer ursprungligen från ica.se. Vi serverade grytan med en bit vitt bröd. Det var mycket gott 😋. 

Obs! Grytan räckte precis till två luncher till mig och maken, men portionerna var i snålaste laget. Om ni är fyra vuxna som ska äta den här grytan så rekommenderar jag att ni serverar basmatiris till istället för bröd. 

Orientalisk soppgryta
ca 3 - 4 portioner 
1 msk rapsolja eller liknande matolja
1 finhackad gul lök
500 g skalad och tärnad potatis
1 finhackad vitlöksklyfta
1 - 2 tsk riven färsk ingefära
1 finhackad färsk chili
2 tsk malen spiskummin
1 krm grovmalen svartpeppar
ca 1 tsk salt
250 g krossade tomater
400 ml kokosmjölk
ca 1 dl chutney (jag använde denna)
ca 200 - 250 g kokta kikärtor (se här) alternativt 1 tetra eller 1 normalstor burk konserverade kikärtor
ev. lite hackad persilja till garnering

Gör så här: 
Hetta upp oljan i en stor stekpanna. Ha i löken och potatisen. Låt det steka på medelvärme i ca 10 - 15 minuter, tills det fått lite färg. Ha i vitlök, ingefära, chili, spiskummin, svartpeppar och salt. Låt det steka i ca 5 minuter. Tillsätt tomaterna, kokosmjölken, chutneyn och kikärtorna (häll av och skölj av konserverade kikärtor innan de tillsätts). Låt allt koka i ca 5 - 10 minuter, eller tills potatisen är mjuk. Smaka av. Ha ev. på lite hackad persilja. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.