tisdag 20 juni 2017

Paj utan botten med broccoli och rökt ost


Som jag skrev i gårdagens inlägg så var jag på en liten tillställning med mina arbetskamrater i fredags. På menyn stod det matpajer i olika former och ni fick receptet på mitt bidrag igår (se här), men eftersom jag inte gillar pajdeg så hade jag även gjort en paj utan botten, till mig och alla andra som av en eller annan anledning inte äter pajdeg. Den deglösa pajen, som var fylld med broccoli och rökt ost, smakade jättebra tillsammans med en fräsch sallad och ett gott bröd. 😋 

Tips! Jag köper rökt ost på ICA Maxi här där jag bor men om du inte få tag i rökt ost kan du ersätta den med samma mängd vanlig ost och tillsätta 2 - 3 krm rökt paprikapulver i äggsmeten. Det blir inte riktigt samma smak, men det blir gott det också. 

Paj utan botten med broccoli och rökt ost
500 g broccoli, färsk eller fryst
vatten till kokning
½ tsk örtsalt (trocomare)
1 krm grovmalen svartpeppar
ca 2 dl riven rökt ost
8 ägg
2 ½ dl kesella (10 % fett)
1 dl standardmjölk (3 % fett)
ca ½ tsk salt
lite matfett till att smöra formen med

Gör så här: 
Koka broccolin i lite vatten i några minuter. Häll av den i durkslag och låt den rinna av ordentligt. Värm under tiden upp ugnen till 200 C och smörj en ugnsfast form, ca 18 x 25 cm, med lite matfett. Lägg broccolin i formen. Ha på örtsaltet och svartpeppar. Strö på osten. Vispa ihop äggen, kesellan, mjölken och saltet. Häll detta på broccolin i formen. Grädda i den nedre delen av ugnen i ca 40 - 45 minuter, eller tills äggsmeten stelnat i mitten. Ta ut formen ur ugnen och låt den gärna stå i ca 10 - 15 minuter innan servering. 


2 kommentarer:

  1. Efter att ha fört kostdagbok nu i ett halvår har jag konstaterat att min mage inte är särskilt förtjust i gluten, så en paj utan pajdeg är ju toppen :)
    Denna ska jag absolut testa vid tillfälle.
    Och rökt ost låter ju spännande...
    Ska se om det finns i min butik.

    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta,
      Vad kul att du ska testa "pajen" :). Hoppas du hittar rökt ost i din butik. I min butik finns den bland delikatesserna. Ha det bra!
      Mvh Tove

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.