tisdag 14 mars 2017

Ugnspannkaka med soltorkade tomater och fetaost


Som jag skrivit om tidigare så tillhör inte pannkakor mina favoriträtter, men jag hade lite mjölk som jag behövde göra över med och den passade perfekt att använda i denna lättlagade och smidig ugnspannkaka fylld med soltorkade tomater och fetaost. Resultatet överträffade mina förväntningar för pannkakan var jättegod och hade bra konsistens. Det är roligt att det blev så lyckat eftersom jag tidigare varit så negativt inställt. Receptet kommer från 'Hemmets journals matkalender' från 2014. Vi käkade pannkakan med kokt broccoli och våra vanliga grönsaker (riven morot, pizzasallad och squashröra).

Ugnspannkaka med soltorkade tomater och fetaost
4 portioner
3 dl vetemjöl
2 - 3 krm salt
6 dl mjölk
4 ägg
1 msk rapsolja eller liknande olja
1 gul lök
150 - 200 g fetaost
4 -5 marinerade soltorkade tomater + ½ - 1 msk av oljan
1 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 200 C och klä en plåtform, 30 x 35 x 6 cm, med bakplåtspapper (se bild nedan). Blanda mjölet med saltet i en bunke. Tillsätt mjölken och vispa slätt. Knäck ner äggen och vispa ihop allt till en smet. Ställ undan den en stund (smeten kan förberedas och förvaras i kylen i ca 1 dygn). 

Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk på medelvärme i oljan. Strimla eller hacka tomaterna. Ha i löken, tomaterna & tomatoljan i smeten. Smula ner fetaosten och ha i svartpepparn. Häll smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 30 - 40 minuter. Ta ut formen och låt den gärna stå en stund innan servering. Skär pannkakan i bitar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.