tisdag 21 februari 2017

Karibisk gryta med rotfrukter och bönor


Den här kanongoda innehållsrika grytan med smaker influerade av det karibiska köket lagade jag förra veckan. I originalreceptet ingick det sötpotatis men den bytte jag ut mot kålrot, vilket är ett både billigare och miljövänligare alternativ. Grytan var ganska het så om du inte gillar allt för kryddstark mat rekommenderar jag att du utesluter cayennepepparn. Vi käkade grytan med basmatiris och lite äppelchutney (se här). 

Eftersom det var ett tag sedan som jag skrev av receptet på denna gryta så kommer jag inte ihåg var jag hittade det. I framtiden får jag försöka att bli bättre på att skriva ner vart jag hittar allt gott och spännande, så att jag kan ange källan. 

Karibisk gryta med rotfrukter och bönor
ca 4 - 6 portioner
½ msk rapsolja
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 grön paprika
400 g kålrot
250 g morötter
1 tsk curry 
1 tsk torkad timjan
1 tsk chiliflakes
1 krm cayennepeppar (kan uteslutas)
1 grönsaksbuljongtärning
400 ml kokosmjölk (1 normalstor burk)
1 burk, à ca 400 g, konserverade hela tomater
200 g kokta svarta bönor (se här) alternativt 1 tetra eller en normalstor burk konserverade svarta bönor
ca 1 msk saft från pressad lime
lite rivet limeskal (kan uteslutas)
salt efter smak

Gör så här: 
Skala och hacka löken och vitlöksklyftan. Skala kålroten och morötterna och skär dem i tärningar (jag använde förvälld fryst kålrot som jag tillsatte när det återstod ca 10 min av koktiden). Skölj och kärna ur paprikan. Skär även den i små tärningar. Hetta upp oljan i en gryta. Ha i alla grönsaker och låt dem steka på medelvärme i ca 10 minuter. Ha i kryddorna och låt dem steka med i ca 1 - 2 minuter. Häll av tomaterna och grovhacka dem (spara spadet, det går att frysa in och använda vid ett annat tillfälle i t.ex. en sås eller soppa). Ha i tomaterna i grytan. Häll i kokosmjölken och smula ner buljongtärningen. Låt koka på svag värme i ca 30 - 40 minuter eller tills rotfrukterna är mjuka. Tillsätt bönorna och låt grytan koka i ca 5 minuter till. Smaka av med limesaft, lite rivet limeskal och salt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.