torsdag 19 januari 2017

Lingonsylt


Jag har faktiskt aldrig kokat lingonsylt förut. Vilket beror på att jag helt enkelt inte gillar att gå i skogen och plocka bär och därför aldrig haft några lingon att koka sylt på. Men nu är det så att jag har den stora turen att ha en storasyster som älskar att gå i skogen och plocka bär. Under sensommaren kom hon med flera leveranser av både blåbär och lingon som jag har förvarat i frysen sedan dess

Jag har redan kokat flera satser med smaskig blåbärssylt (se här) men lingonsyltkoket har dröjt ända tills nu. Hemmagjord lingonsylt har aldrig varit någon favorit hos vare sig mig eller maken, men denna variant var supergod (när vi växte upp var det oftast den rårörda lingonsyltvarianten som erbjöds och den är lite för syrlig och besk för vår smak). Maken sa till och med att det här var den godaste lingonsylt han någonsin ätit 😃 (men han är ju å andra sidan ganska partisk). 

Jag vill ge ett stort tack och en bamsekram till syrran som plockat bären och på så sätt gjort det möjligt för mig att koka denna underbara sylt. Receptet på sylten kommer från 'Vår kokbok'.

Lingonsylt
blir ca 1 liter färdig sylt
1 kg lingon
2 dl vatten
ca 500 g strösocker (ca 6 dl)

Gör så här: 
Rensa bären och skölj av dem under rinnande kallt vatten. Lägg dem i en gryta tillsammans med vattnet. Låt koka upp och sedan koka på medelvärme i ca 10 minuter. Rör om då och då. Skumma ytan = ta bort det skum som bildats på ytan. Tillsätt sockret, lite i taget. Rör om tills sockret lösts upp och låt allt koka ordentligt i ca 5 minuter. Häll upp den heta sylten på väl rengjorda glasburkar och sätt genast på lock. Förvara burkarna svalt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.