onsdag 28 december 2016

Lasagne med champinjoner och ädelost


Då var det snart slut på det här året och jag gissar att många av er har planerat en lyxig nyårsmeny. Vi brukar faktiskt inte äta någon speciellt märkvärdig mat på nyår, utan jag brukar laga samma sorts mat som till vilken annan helg som helst under året. Det kan t.ex. bli bönbiffar med någon form av ugnsstekt potatis och en smarrig sås eller så kanske det blir en extra god pastarätt i stil med denna goda lasagne med champinjoner och ädelost. 

Jag har länge varit tveksam till att använda ädelost i maten. För några år sedan åt vi nämligen en fruktansvärt otäck pastagratäng med gorgonzolaost i, och sedan dess har jag faktiskt inte vågat använda några större mängder ädelost i maten

Eftersom det har gått ett bra tag sedan den traumatiska matupplevelsen, så tyckte jag att det var dags att ge den stackars missförstådda ädelosten en ny chans. Den här gången valde jag en betydligt mildare variant av grönmögelost och hade inte i lika stor mängd. Till min, och resten av familjens, stora lättnad så blev det riktigt gott 😃. 

Efter att ha ätit den här mumsiga lasagnen med väl avvägda smaker vågar jag nog påstå att ädelosten har fått återupprättelse. Nu ska jag rota fram flera nygamla receptfavoriter innehållande ovannämnda ost och provlaga dem framöver för att se om den positiva inställningen håller i sig. 

Jag brukar göra egen pasta, men om du inte vill göra det så går det lika bra med köpt, färsk pasta. Det går åt ca 300 g till receptet nedan. 

Lasagne med champinjoner och ädelost
ca 4 portioner
Pastadeg: 
200 g vetemjöl
2 ägg
½ -1 msk vatten
Sås: 
10 dl standardmjölk (3 % fett)
4 msk vetemjöl
ca ½ tsk salt (ta mer eller mindre efter smak)
½ - 1 krm malen vitpeppar, efter smak
Fyllning: 
1 msk smör
400 g skivade färska eller frysta champinjoner 
ca 100 g strimlad purjolök
ca ½ tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar
ca 100 g ädelost (ev. mer om du vill ha starkare ostsmak)

Gör så här: 
Börja med att göra pastadegen genom att snabbt mixa ihop mjölet med ägget och vattnet till en deg. Plasta in den och lägg den i kylen i ca 30 minuter. 

Vispa ihop alla ingredienser till såsen i en gryta. Låt det koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen under grytan så att såsen bara småkokar. Låt den puttra på låg värme i ca 15 min. Rör om då och då så den inte bränner fast. Smaka av och ställ undan. 

Jag brukar göra svampfräset till fyllningen på lite olika sätt beroende på om jag använder färska eller frysta champinjoner. 
Med färska champinjoner: Hetta upp smöret i stekpannan. Ha i champinjonerna och purjolöken och stek på medelvärme i ca 10 minuter. Ha i saltet och svartpepparn. 
Med frysta champinjoner: Stek svampen på ganska hög värme utan fett i stekpannan tills vätskan dunstat. Ha i smöret och purjolöken. Stek på medelvärme i ca 5-6 minuter. Ha i saltet och svartpepparn. 

Värm upp ugnen till 200 C. Smörj en ugnsfast form (min form är ca 18 x 22 cm). Bred ut lite av såsen i botten av formen. Kavla ut degen tunt med kavel eller i pastamaskinen (jag brukar köra min till storlek 5 i min maskin). Skär den i bitar som passar i formen. 

Lägg ett lager pastabitar i formen. Ha på hälften av svampfräset och hälften av ädelosten. Ringla på lite av såsen. Lägg på ett lager pastabitar. Ha på resten av svampfräset och resten av ädelosten. Ringla på lite av såsen. Lägg på ett sista lager pastabitar. Häll på den resterande såsen. 

Grädda i mitten av ugnen i ca 15 - 20 minuter. Ta ut formen och strö på riven ost. Grädda i ytterligare ca 10 - 15 minuter, tills osten fått lite färg. Ta ut formen och låt den gärna stå i ca 10 minuter innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.