tisdag 27 december 2016

Krämig vitkålssoppa med ost


Då var vi tillbaka i vardagslunken igen. Det är lite tråkigt att det var så kort julledighet i år, men så blir det ju ibland. Nyårshelgen är ju ändå värre eftersom nyårsaftonen är på en lördag och då det blir ju inget extra ledigt. Suck! 😟

Jag tänkte starta denna vecka med ett recept på en god och krämig vitkålssoppa med ost. Soppa är enkel, billig och relativt lättsmält mat som passar jättebra nu efter julhelgens alla godsaker. Att mixa en soppa innehållande vitkål har jag konstigt nog aldrig tidigare tänkt på att göra. Det blev verkligen supergott så jag kommer nog att göra det betydligt oftare i framtiden. 

Receptet nedan är min tolkning av ett recept som jag hittade på food.com. 

Krämig vitkålssoppa med ost
ca 4 portioner
1 gul lök
2 ½ - 3 dl strimlad purjolök
600 - 700 g vitkål
2 normalstora potatisar
2 svampbuljongtärningar
10 dl vatten
1 tsk torkad timjan
2 dl crème fraiche
2 dl riven lagrad ost
1 krm grovmalen svartpeppar
ca 1 krm rökt paprikapulver (ha ev. i mer om du gillar rökt smak)
½ - 1 krm cayennepeppar
salt efter smak

Gör så här: 
Skala och hacka löken. Hacka vitkålen. Skala och tärna potatisen. Blanda allt detta i en gryta. Häll på vattnet, smula ner buljongtärningarna och tillsätt timjan. Låt detta koka upp. Sänk sedan värmen under grytan och låt soppan puttra på svag värme i ca 40 minuter eller tills kålen är riktigt mjuk. Ta av grytan från värmen. Mixa soppan (jag använde stavmixer). Sätt tillbaka grytan på plattan igen och rör ner crème fraichen och osten. Värm soppan tills osten smält (Obs! soppan får inte koka mer för då kan osten bli grynig). Ha i svartpepparn, paprikapulvret och cayennepepparn. Smaka av soppan med salt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.