måndag 5 december 2016

Julstämning och en superenkel varm brödrulle med två sorters ost


I torsdags kom det ganska mycket snö här där vi bor och genast infann sig en härlig julstämning som jag tycker har saknats. Jag är inte förtjust i vinter, snö och kyla men det hör ju liksom till traditionen att ha en vit jul på våra breddgrader. Det känns mysigt att sitta i värmen i matrummet på morgonen i skenet från julgranen och titta ut på allt det vita 😊. 


Här vid matbordet sitter jag oftast när jag skriver på bloggen. Matrummet vetter mot öster så jag kan se soluppgången över takåsarna. Så här års är himmelen ofta helt rosa när solen nalkas. Tyvärr har jag inte lyckats att fånga det på bild men det kan vara väldigt vackert.


Våra grannar, lite längre bort på gatan, har gjort en så fin ljussättning av sin flaggstång. Vi ser den från vårt sovrumsfönster. Tidigt i fredagsmorse, medan det fortfarande var mörkt ute, plockade jag fram kameran för att en bild på den. Men resultatet blev tyvärr inte riktigt så tjusigt som jag hade tänkt mig 😒. Exponeringstiden blir extra lång när det är mörkt ute, och om man inte håller kameran still hela tiden (vilket jag uppenbarligen inte gjorde) så blir det så här konstiga bilder. 


Senare på fredagen blev det kanonfint vinterväder med strålande sol så jag passade på att gå ut och fotografera lite i trädgården. Mitt mål var att fota klätterhortensian, som växer utanför matrumsfönstret, för den är så fin när den är snötäckt. Det ser nästan ut som att den är full av små svävande vita moln. Efter en snabb (iskall) tur runt huset var det skönt att gå in i värmen igen och ta en stor kopp med rykande hett te och en smarrig, superenkel, varm brödrulle med två sorters ost. 😋


Varm brödrulle med två sorters ost
1 portion: Bred på ett lager mjukost (eventuellt smaksatt) på ett tunnbröd (vi brukar alltid ha ett gäng orientaliska tunnbröd i frysen). Strö på valfri mängd riven ost. Rulla ihop brödet och grädda det i smörgåsjärnet tills osten smält och brödet blivit lite frasigt i kanterna. Klart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.