torsdag 10 november 2016

Friterad pankopanerad falsk fisk


För ungefär två år sedan, när jag satt på jobbet och läste ett nummer av tidningen land, råkade jag på ett mysko recept på falsk fisk som jag bara var tvungen att skriva av. Artikeln handlade om Karoline Jönsson och hennes då nyutkomna kokbok 'Det gröna skafferiet'. Det stod att hennes farmor brukade panera och steka tjock, kall mannagrynsgröt på samma sätt som man panerar och steker fisk. Ett sådant konstigt recept kan man ju bara inte låta bli att testa, eller hur?

Jag var mer än en aning skeptisk när jag kokade ihop min första omgång med falsk fisk, men till min (och min familjs) stora förvåning så blev det faktiskt riktigt gott. Jag valde att fritera min falska pankopanerade fisk i små bitar och serverade dem sedan med jasminris och stekta grönsaker i en sötsur sås. Kombinationen blev en riktig hit hos hela familjen och vi har ätit denna rätt många gånger sedan dess. Senast vi käkade dessa små friterade godingar, med grönsaker och sötsur sås, var när yngsta dottern fyllde år och önskade sig detta till födelsedagsmiddag. 


Nästa gång jag gör den falska fisken ska jag prova att skära den i större bitar, panera dem med ströbröd och steka dem i stekpannan istället för att fritera dem. Jag tänkte också prova att servera dem med en kall sås, som de föreslog i originalreceptet (som du hittar här) eller kanske med ris och currysås eller någon annan smarrig sås. Det ska bli jättekul och spännande att testa lite olika, nya varianter.

Friterad pankopanerad falsk fisk
ca 4 - 5 portioner
Falsk fisk: 
2 dl vatten
2 dl standardmjölk (3 % fett)
½ tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar
1 ½ dl mannagryn
Panering: 
½ - 1 dl vetemjöl
1 - 2 ägg
½ - 1 tsk srirachasås (asiatisk chilisås) (kan uteslutas)
ca 3 dl panko (asiatiskt ströbröd)
Fritering: 
ca 1 L frityrolja (jag använde rapsolja)

Gör så här: 
Vispa ihop alla ingredienser till den falska fisken i en gryta. Låt det koka upp under omrörning och sedan småkoka på svag värme i ca 5 - 6 minuter. Det ska bli en tjock gröt. Bred ut den i en vattensköljd form, ca 15 x 20 cm. Täck formen med plastfolie och ställ den kallt i minst 30 minuter så att gröten stelnar ordentligt. 


Lägg vetemjölet i en plastpåse. Vispa upp äggen i en djup tallrik. Lägg pankoströbrödet i en annan djup tallrik. Skär den falska fisken i små fyrkantiga bitar. Hetta upp oljan till 180 C i en tjockbottnad gryta. Lägg 'fisk'bitarna i plastpåsen med mjölet och vänd runt dem så att de täcks ordentligt. Ta ut dem ur påsen och skaka av det överflödiga mjölet. Doppa några av bitarna i taget i ägget och vänd dem sedan i pankon. Lägg dem försiktigt i oljan och fritera dem i ca 5 minuter. Ta upp bitarna med en hålslev och låt dem rinna av på hushållspapper. Håll dem varma under tiden du upprepar hela proceduren med resterande 'fisk'bitar. Servera dem så snart som möjligt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.