tisdag 29 november 2016

Dubbelbakad potatis


Jag älskar bakad potatis men jag har aldrig lagat dubbelbakad potatis förrän nu. Det har känts som ett onödigt och omständligt arbete att först baka potatisen, sedan gröpa ur den, blanda innehållet med lite smått och gott för att till sist ösa tillbaka allt i skalet och baka den igen. Trots min motvilja mot allt extra arbete så testade jag faktiskt att laga till en variant av dubbelbakad potatis häromdagen. Efter att ha smakat på det fantastiska resultatet så tycker jag att det var väl värt allt arbete och kan definitivt tänka mig att göra det fler gånger för det var mycket gott. 😊

Dubbelbakad potatis
4 bakpotatisar
1 msk smör 
100 g naturell cream cheese
ca 2 dl standardmjölk (3 % fett)
ca ½ tsk salt
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar
ca 1 dl riven ost
Eventuellt lite hackad persilja, dill eller gräslök till garnering

Värm upp ugnen till 200 C och klä en plåt med bakplåtspapper. Tvätta potatisarna. Torka av dem och lägg dem på plåten. Picka dem med en provsticka. Sätt in plåten i mitten av ugnen och baka potatisarna i ca 60 minuter eller tills de är mjuka. 

Ta ut potatisarna. Skär av en liten bit av toppen på dem och gröp försiktigt ut innanmätet. Lägg över det i en bunke. Mosa det lite grovt och blanda det med cream cheesen, mjölken, saltet och pepparn. Smaka av blandningen. 

Ställ skalen på plåten och fyll dem försiktigt med potatisblandningen. Strö på den rivna osten. Höj ugnsvärmen till 225 C och grädda potatisarna i ca 20 minuter. Garnera ev. med lite hackad persilja, dill eller gräslök. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.