måndag 17 oktober 2016

En riktigt god blomkålsgratäng


När jag såg att det fanns fina, färska blomkålshuvuden till ett bra pris i affären var jag bara tvungen att köpa ett huvud och laga till den här goda, krämiga blomkålsgratängen. Gratängen är min vegetariska variant av en blomkålsgratäng med bacon som mamma brukade laga när jag var liten. I min version har jag ersatt baconet med rökt paprikapulver, vilket jag tycker ger en lagom rökig smak. Jag brukar servera kokt potatis eller en bit bröd till gratängen, men det går naturligtvis att äta den bara som den är, eller att ha den som tillbehör till annan mat om du föredrar det. 

Blomkålsgratäng med rökt paprikapulver
ca 600 g blomkål i bitar
vatten och salt till kokning
6 dl standardmjölk
4 msk vetemjöl
ca 1 krm grovmalen svartpeppar
1/2 - 3/4 tsk salt, efter smak
ca 1 - 2 krm rökt paprikapulver, eller efter smak
2 dl riven lagrad ost
lite ströbröd 

Gör så här: 
Värm ugnen till 225 C och smörj en ugnsfast form. Koka blomkålen i lättsaltat vatten i ca 10 minuter eller tills den är så mjuk som du vill ha den (jag vill ha min blomkål ganska mjuk). Häll av den i durkslag och låt den rinna av ordentligt. Lägg den i formen. Vispa ihop mjölk, mjöl & svartpeppar i en gryta. Låt det koka upp under omrörning. Sänk värmen när det börjat koka och låt det sedan småkoka på svag värme i ca 10 minuter eller tills mjölsmaken försvunnit. Ta av grytan från värmen. Tillsätt osten och låt den smälta. Smaka av med det rökta paprikapulvret & saltet. Häll såsen på blomkålen i formen. Ha på lite ströbröd. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter eller tills gratängen fått fin färg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.