fredag 16 september 2016

Gratäng med butternutpumpa och spenat


Jag köpte ett par butternutpumpor för att testa några spännande recept som jag hade hittat på nätet. Pumpa är inte något som jag vanligtvis äter, eftersom jag tidigare inte riktigt kunnat med smaken, men efter att ha ätit denna mycket goda pumpagratäng så kommer det nog att dyka upp fler rätter med pumpa här i framtiden. Receptet på den färggranna gratängen är min omgjorda variant av ett recept från food.com. Vi åt den med lite färska grönsaker och en bit bröd, men det passar säkert lika bra att servera den med ris, bulgur eller kanske som tillbehör till t.ex. de här goda bönbiffarna

Gratäng med butternutpumpa och spenat
1 stor butternutpumpa, ca 1 kg 
500 g fryst bladspenat
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
½ msk olja
ca 1 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar
2 ½ dl grädde (jag tog matlagningsgrädde 15%)
1 + 1 dl riven lagrad ost

Gör så här: 
Värm upp ugnen till 225 C och smörj en ugnsfast form med lite smör eller margarin. Dela pumpan på längden och ta bort kärnorna. Skär pumpan i skivor. Ta bort skalet med en potatisskalare. Skär pumpan i tärningar och lägg undan dem så länge. 

Skala och finhacka löken och vitlöken. Stek dem i oljan i en stekpanna på medelvärme tills de har mjuknat. Tina spenaten och krama ur vätskan. Grovhacka spenaten och ha i den i stekpannan. Låt den steka i 2 - 3 minuter. Ha på ½ tsk av saltet och 1 krm av svartpepparn. Häll på grädden. Låt det koka ihop i ca 3 min. 

Lägg hälften av pumpan i formen. Ha på ca 1/4 tsk salt, ½ krm svartpeppar och hälften av spenatröran. Strö på 1 dl av den rivna osten. Ha på resterande pumpa, 1/4 tsk salt, ½ krm svartpeppar och resten av spenatröran. Täck formen med aluminiumfolie. Ställ in den i mitten av ugnen och låt den grädda i ca 30-35 minuter. Ta av aluminiumfolien. Strö på den sista decilitern riven ost och grädda i ytterligare ca 15 - 20 minuter (jag gräddade min gratäng i sammanlagt ca 50 minuter). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.