tisdag 9 augusti 2016

Rysk rödbetssoppa


Vi fortsätter på temat rödbetor. I dag blir det ett recept på en mycket god rysk rödbetssoppa. Även detta recept är taget från 'Vår kokbok' och där kallas soppan borsjtj - rysk rödbetssoppa Jag tror att borsjtj ursprungligen kommer från Ukraina, men det finns varianter av denna härliga rödbetssoppa i flera av länderna på andra sidan Östersjön. Det här recept får väl räknas som en svensk variant. I originalreceptet används köttbuljong men jag har bytt ut den mot grönsaksbuljong för att göra soppan vegetarisk. Den som vill kan vid serveringen ha i en klick smetana eller crème fraiche i soppan men jag föredrar att äta min soppa utan det. Däremot tycker jag att det är ett absolut måste att servera ett grovt rågbröd med mycket smak till den mustiga soppan (t.ex. detta)

Rysk rödbetssoppa - borsjtj
ca 500 g skalade färska rödbetor
2 gula lökar
2 normalstora morötter
1 klyfta vitkål, ca 250 g
1 msk smör
1 ½ L vatten
3 tärningar grönsaksbuljong 
1 krm grovmalen svartpeppar
1 lagerblad
1 - 2 msk vitvinsvinäger
ev. salt efter smak

Gör så här: 
Skala och hacka löken. Stek den på medelvärme i smöret i en gryta. Löken ska inte få färg utan bara mjukna. Skala och grovriv morötterna. Strimla vitkålen. Grovriv rödbetorna. Ha i allt i grytan och låt det steka några minuter. Tillsätt vattnet, buljongtärningarna, pepparn och lagerbladet. Låt soppan koka upp. Sänk sedan värmen och lägg på et lock. Låt soppan småkoka i ca 30 minuter eller tills allt är mjukt. Smaka av med vinäger och ev. salt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.