lördag 20 augusti 2016

Rostade rödbetor med dilliga kikärtor och kall västerbottenssås


Vi hade planer på att åka på en minisemester till Skåne den här helgen, men eftersom vi har haft mycket att göra de senaste veckorna så kände jag att jag var för trött för en såpass lång resa. Det låter kanske lite konstigt att man kan vara för trött för att åka på semester, men eftersom jag har både doftastma och lite olika födoämnesallergier så är det alltid jättejobbigt att åka bort.  För det första är det nästan helt omöjligt att hitta ett hotellrum som inte luktar parfym eller andra dofter och för det andra så är det otroligt jobbigt att hela tiden behöva fråga vad det är i all mat som jag har tänkt äta. Allt detta gör att det inte är speciellt avslappnande för mig att åka bort. Jag måste vara utvilad och i toppform för att orka utsätta mig för alla risker som det innebär att lämna mitt trygga hem där jag vet att jag kan andas och äta utan att bli sjuk. Det får helt enkelt bli en resa lite senare när jag förhoppningsvis känner mig piggare igen.

Eftersom vi skulle ha varit bortresta hade vi inte handlat hem så mycket mat så därför fick det bli lite improviserade middagar i form av det vi hade hemma. Jag rostade några rödbetor, marinerade lite kikärtor och rörde ihop en kall sås med riven västerbottenost. Till det åt vi kokt broccoli och ett gott bröd. Det blev kanongott. Det är i alla fall en liten tröst att få äta lite god mat här hemma nu när jag inte orkade åka på någon semesterresa. 

Rostade rödbetor med rosmarin
Värm ugnen till 225 C och klä en plåt med ett bakplåtspapper. Skala och skär 1 Kg färska rödbetor i bitar. Blanda dem med 1 msk olivolja, ½ - 1 tsk salt och ca 2 krm grovmalen svartpeppar i en bunke (om du vill kan du byta ut salt och peppar mot 1½ - 2 tsk citronpeppar). Bred ut rödbetorna glest på plåten. Strö på lite hackad färsk eller torkad rosmarin. Grädda betorna i övre delen av ugnen i ca 40 minuter eller tills de är mjuka och fått lite färg. Vänd dem någon gång under tiden. 

Kall västerbottenostsås
Blanda 2 dl crème fraiche, turkisk yoghurt eller avrunnen fil (se här) med ca 1 dl riven västerbottenost i en skål. Smaksätt med lite salt och malen vitpeppar. Täck skålen och ställ den kallt i minst 30 minuter innan servering. 

Dilliga kikärtor
400 g kokta kikärtor (se här) alternativt 2 tetror eller normalstora burkar med konserverade kikärtor
2 msk olivolja
1 msk saft från en pressad citron
ca 1 tsk aromat
ca 1 krm grovmalen svartpeppar
ca 1 krm vitlökspulver
1 - 2 tsk torkad dill

Gör så här:
Vispa ihop olja, citronsaft, aromat, svartpeppar och vitlökspulver i en skål. Rör ner kikärtorna (häll av och skölj konserverade kikärtor i ett durkslag under rinnande kallt vatten först). Blanda ner dillen. Täck skålen och ställ den kallt i minst 30 minuter innan servering. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.