fredag 12 augusti 2016

Rödbetskaka


För ett tag sedan när vi skördade våra rödbetor så bakade jag denna härliga rödbetskaka. Jag bytte ut de rivna morötterna i ett vanligt morotskaksrecept mot rödbetor, vilket fungerade alldeles utmärkt. För att få en något annorlunda smak så tillsatte jag lite kardemumma. Kakan blev underbart saftig och smakade i stort sett likadant som en morotskaka. Eftersom jag är fullkomligt galen i glasyren så gör jag alltid en rejäl sats som räcker till att både fylla kakan och att täcka den. Jag brukar spara en gnutta glasyr i bunken så att jag kan mumsa i mig den direkt med en sked. Inte så nyttigt kanske, men vansinnigt gott! 

Obs! Smeten var chockrosa men kakan blev brun när den gräddats.

Rödbetskaka
3 ägg
3 dl socker
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
2 tsk vaniljsocker
1 ½ dl rapsolja eller liknande neutral olja (ej olivolja)
225 g fint rivna skalade färska rödbetor
lite matfett och ströbröd till formen
Glasyr
75 g rumsvarmt smör
ca 6 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
300 g naturell färskost, typ philadelphiaost
ev. ½ - 1 tsk rivet citronskal

Gör så här: 
Värm ugnen till 175 C och smörj och bröa en springform, ca 24 cm i diameter (jag använde min fyrkantiga som är 20 x 20 cm och rymmer ca 2 L). Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Ha i dem i bunken. Tillsätt oljan & rödbetorna. Häll smeten i formen & jämna till ytan. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 45 minuter (känn med en provsticka i mitten den ska vara torr). Ta ut kakan & låt den kallna. 

Dela den kalla kakan i två bottnar. Vispa smöret fluffigt. Blanda ner florsockret, vaniljsockret och färskosten. Vispa tills allt blandats ordentligt. Ha ev. i citronskal. Bred ca 1/3 av krämen på den understa botten. Lägg på den andra kakdelen och bred resterande kräm ovanpå & runt hela kakan. Ställ den kallt i minst 2 - 3 timmar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.