fredag 15 juli 2016

Restfest med gyrosbiffar och tzatziki i bröd


Dessa goda rullar gjorde jag av rester som vi hade i frysen och kylen. Jag stekte på några gyroskryddade bönbiffar och värmde kebabbröd. Med tillbehör som isbergssallad, tomater, fefferoni, rödlök, en rejäl klick stark ajvar och tzatziki blev det en riktig restfest. Otroligt enkelt och gott! 

Recepten på bröden och tzatzikin hittar du här och här. Det går att ersätta tzatziki med en god vitlökssås (receptet på den hittar du nedan).

Gyroskryddade bönbiffar
400g kokta svarta bönor (se här)
1 liten gul lök, skalad och grovt riven
1 msk grönsaksfond
1 msk tomatpuré
1 tsk kinesisk soja (jag använder mrs Cheng´s)
2 ägg
2 msk potatismjöl
ca 2 dl ströbröd
3 msk gyroskrydda (se här)
½ tsk salt
Matolja till stekning 

Gör så här: 
(Häll av och skölj konserverade bönor under rinnande kallt vatten). Mixa alla ingredienserna till en smet. Ställ smeten i kylen i minst 30 minuter (jag låter den oftast stå över natten). Blöt händerna i kallt vatten. Ta lite smet i handen och forma den till en liten rund biff ca 4 cm i diameter. Upprepa detta tills smeten är slut. Jag brukar få ut ca 40 små biffar av smeten. 

Hetta upp lite rapsolja i stekpannan. Stek biffarna på medelvärme i 1 - 2 minuter per sida. De är färdiga när de känns lite stumma när du trycker på dem. Håll dem varma tills de ska serveras. Biffarna går bra att frysa både stekta eller ostekta (det sistnämnda tycker jag blir bäst).

Vitlökssås
Rör ihop 2 dl turkisk yoghurt eller avrunnen fil (se här) med 1 krm salt, 1/4 krm malen vitpeppar och 1 pressad vitlöksklyfta i en skål. (Tillsätt också 1 krm vitvinsvinäger om du använder fil). Täck skålen och ställ den kallt i minst 30 minuter. 


2 kommentarer:

  1. Super gott, vilken bra konsistens på smeten, lätt att forma. Det kommer bli en favorit.

    SvaraRadera
  2. Hej Lena, Kul att du vågade testa gyrosbiffarna :). Jag tycker också de är smarriga och att de har en väldigt bra konsistens

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.