söndag 17 juli 2016

Kryddig bönkorv med couscous, stekt rödbetsblast, baba ganoush, stark röd sås och myntasås


Denna härliga smakrika måltid är till största delen inspirerad av smaker från det nordafrikanska köket. I Hugh Fernley Wittingstalls vegetariska kokbok finns det med en nordafrikansk kryddblandning som jag tyckte lät intressant och som jag blev sugen på att testa. Jag gjorde en sats av kryddmixen som jag sedan använde för att smaksätta mina bönkorvar med. De blev faktiskt riktigt goda och lagom kryddstarka. Jag serverade korvarna med couscous, baba ganoush, stark röd sås och myntasås. För att ge det hela lite mer färg så stekte jag upp lite rödbetsblast som jag serverade till. Det blev otroligt gott. Massor med härliga smaker och konsistenser som passade jättebra tillsammans. Det enda jag kan tänka mig att utesluta nästa gång är den röda såsen, som kändes lite överflödig. Recept på röd sås och baba ganoush hittar du här resten av recepten hittar du nedan. 

Kryddig bönkorv
8 stycken. Följ detta recept på bönkorv men gör bara en halv sats och byt ut kryddorna i smeten mot ca 3 msk merguezkrydda (se nedan) och 2 tsk rökt paprikapulver. Tillsätt också 2 pressade vitlöksklyftor

Hughs merguezkrydda: Stöt 2 tsk fänkålsfrön till pulver i en mortel. Blanda detta med 2 tsk rökt paprikapulver, 2 tsk malen spiskummin, 2 tsk malen koriander, 2 krm cayennepeppar, 1 krm malen vanlig kummin och 1 krm grovmalen svartpeppar.

Smakrik couscous
4 portioner
3 dl couscous
3 ½ dl vatten
1 msk vegeta (allkrydda)
1 krm vitlökspulver
1 krm chilipeppar
1 tsk paprikapulver
2 krm gurkmeja
2 tsk torkad dill

Gör så här: 
Lägg couscousen i en bunke. Koka upp vattnet. Blanda det med vegeta,  vitlökspulver, chilipeppar,  paprikapulver och gurkmeja. Häll detta på grynen i bunken. Rör täck bunken med ett lock eller plastfolie. Låt den stå i ca 10 minuter. Fluffa upp grynen med en gaffel. Blanda ner dillen. Smaka av. 

Stek rödbetsblast
1 msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
200 g rödbetsblast, sköljd och väl avrunnen
ca ½ tsk malen spiskummin
½ krm malen koriander
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak

Gör så här: 
Skala och strimla löken. Skala och finhacka vitlöken. Hetta upp oljan i en stekpanna. Stek löken och vitlöken på medelvärme i ca 10 minuter. Tillsätt spiskummin och låt den steka med en stund. Strimla rödbetsblasten och ha i den i stekpannan. Låt den steka med i ca 2 - 3 minuter. Smaka av rätten med salt och svartpeppar. 

Myntasås
ca 4-5 port
2 dl turkisk yoghurt eller avrunnen fil/ yoghurt (se här
1 pressad vitlöksklyfta
2 krm vitvinsvinäger (endast om du använder avrunnen fil) 
½ - 1 tsk torkad mynta
lite salt och malen vitpeppar

Gör så här: 
Blanda yoghurten eller filen med resten av ingredienserna i en skål. Smaka av med salt och peppar. Täck skålen och ställ den kallt i minst 30 minuter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.