söndag 31 juli 2016

Choklad och cheesecaketårta


Denna underbart goda choklad och cheesecaketårta bakade jag till min födelsedag. Eftersom jag är barnsligt förtjust i både kladdiga chokladkakor och cheesecake, så blev jag väldigt glad när jag hittade en kombination av dessa båda grymt goda kakor i boken 'Hummingbird bakery cookbook'. Det skulle egentligen ha varit ett lager hallongrädde på toppen av tårtan, men eftersom jag inte gillar vispad grädde så uteslöt jag det och lade bara på några färska hallon istället. Det var nog lika bra det för det hade nog blivit lite för mäktigt med ytterligare ett lager. Kakan/tårtan hade en helt perfekt konsistens och smakade gudomligt. Det är faktiskt den godaste tårta som jag har ätit på mycket länge, så den kommer jag att baka till flera födelsedagskalas. 

Choklad och cheesecaketårta
1 tårta ca 24 cm i diameter
lite matfett och vetemjöl att smörja och bröa formen med
Hallon eller andra bär till garnering
Chokladsmeten: 
200 g hackad mörk choklad
200 g rumsvarmt smör
250 g florsocker, siktat
rumsvarma ägg
110 g vetemjöl, siktat
Cheesecakesmeten: 
400 g rumsvarm cream cheese (typ philadelphiaost)
150 g florsocker, siktat
2 tsk vaniljsocker
2 rumsvarma ägg

Gör så här
Värm ugnen till 175 C. Smörj och bröa en springform, ca 24 cm i diameter. Smält chokladen i en tallrik eller en skål över vattenbad (= kastrull med sjudande vatten). Ta av den från värmen och låt den svalna lite. Vispa under tiden smöret och florsockret fluffigt med elvisp (jag vispade i ca 4 - 5 minuter). Tillsätt äggen, ett i taget. Vispa mellan varje. Sikta sedan i mjölet, lite i taget. Tillsätt den smälta chokladen och vispa slätt. Häll sedan smeten i formen. 

Rör ihop alla ingredienser till cheesecakesmeten i en bunke. Fördela denna smet ovanpå chokladsmeten i formen. Ringla runt lite med en kniv över ytan så att det uppstår ett marmorerat mönster av att de båda smeterna blandas lite med varandra. 

Grädda kakan i den nedre delen av ugnen i ca 40 - 50 minuter (min tog 50 minuter). Kakan ska fortfarande vara lite dallrig i mitten men inte rinnig (känn med provsticka). Ta ut kakan och låt den kallna i formen. Låt den stå i kylen minst 5 timmar innan servering (jag lät min stå över natten). Garnera med bär. Ät och njut!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.