fredag 3 juni 2016

Underbart goda marinerade quornfiléer


Det är inte klokt vad fort åren går. Idag är det 21 år sedan min man och jag gifte oss. Vi kommer såklart att fira detta med lite god mat och kanske något gott till efterrätt. Dagen till ära tänkte jag servera quorn till huvudrätt. Valet föll på dessa saftiga och underbart goda marinerade quornfiléer. Det går att servera dem antingen varma eller kalla och de passar utmärkt till t.ex. en krämig potatisgratäng eller potatissallad. Helt perfekt festmat (kanske något för den kommande nationaldagen eller studenten). Jag brukar oftast ugnssteka filéerna men det går lika bra att grilla dem. Prova själv och se vad du tycker. 

Marinerade quornfiléer
300 g quornfilé (ca 6 stycken)
1 dl vatten
1 msk balsamicovinäger
1 msk rapsolja
1 msk kinesisk soja
1 msk tomatpuré
1 msk farinsocker
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk paprikapulver
1 tsk grovmalen svartpeppar
lite torkad timjan och rosmarin efter smak

Gör så här:  
Lägg filéerna i en plastlåda med lock. Vispa ihop alla ingredienser till marinaden. Häll alltihop på filéerna. Se till att de täcks ordentligt (det blir mycket marinad men quorfiléerna kommer att suga åt sig den först i kylen och senare i ugnen). Sätt på locket på bunken och ställ den kallt i minst 3 timmar men allra helst över natten. Vänd gärna på filéerna någon gång under tiden. För att ugnssteka dem lägger du över dem i en ugnsfast form och häller på den kvarvarande marinaden. Täck formen med aluminiumfolie. Grädda i 225 C i mitten av ugnen i ca 15 - 20 minuter. Ta av aluminiumfolien och grädda i ca 5 minuter till. Håll koll så det inte bränner vid.

Om du hellre vill grilla quornfiléerna låter du dem marinera som ovan. Pensla sedan grillgallret med olja och lägg på filéerna eller lägg dem på en bit oljad aluminiumfolie (quorn innehåller väldigt lite fett vilket gör att de lätt bränner fast på gallret). Grilla filéerna ca 5 - 6 minuter per sida eller tills de är genomvarma och fått lite färg. Pensla dem med den kvarvarande marinaden under tiden. 


2 kommentarer:

  1. Detta ska jag testa. Gillar quorn!

    SvaraRadera
  2. Hej Thina,
    Det tycker jag verkligen att du ska göra :). Jag gillar också quorn, men äter det inte särskilt ofta (det finns ju så mycket annan god vegetarisk mat som jag också vill hinna laga). Denna quornvariant är vår absoluta favorit. Den är verkligen supergod. Ha en bra dag! :)
    Mvh Tove

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.