lördag 18 juni 2016

Mörkt filmjölksbröd med aprikoser


Den här snabbakade limpan är full av godsaker som russin, aprikoser och solrosfrön. Precis som med de flesta söta filmjölksbröd föredrar jag att äta det här brödet utan vare sig smör eller annat pålägg. Jag brukar ta en skiva istället för fikabröd när jag är sugen på något gott till teet. I originalreceptet, som finns på Icas hemsida, ingår det 1 dl hasselnötter, men eftersom jag är allergisk mot nötter så uteslöt jag naturligtvis det. 

Mörkt filmjölksbröd med aprikoser 
2 limpor
7 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl russin
1 dl torkade aprikoser, klippta i små bitar
1 tsk salt
1 msk bikarbonat
2 dl mörk sirap
1 L fil
Matfett till formarna

Gör så här: 
Värm ugnen till 175 C. Smörj 2 stycken 1 ½ L limpformar med lite matfett. Blanda alla torra ingredienser i en stor degbunke. Tillsätt filen och sirapen och blanda allt till en tjock smet. Fördela den i formarna. Grädda dem långt ner i ugnen i ca 90 minuter eller tills de är 98 C inuti. Täck dem med eventuellt med en plåt om ytan riskerar att bli bränd. Ta ut dem och ta loss dem ur formarna. Låt dem kallna på galler under duk. Vänta gärna med att skära i dem tills de kallnat helt för annars är det svårt att få snygga skivor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.