söndag 29 maj 2016

Sparrispaj med brieost


Jaha, då var det sista helgen i maj och dags för firande av alla mammor. Här brukar det inte bli några blommor eller presenter, för jag tycker det finns bättre saker som barnen kan göra för sina pengar än att köpa onödiga saker till mig. Jag tycker det är firande nog av "min" dag att barnen kommer hem för att käka lite god mat och umgås en stund. 

Maträtter som till exempel denna underbart goda och krämiga sparrispaj med brieost är perfekt bjudmat. Eftersom vi inte tycker om vanlig pajdeg (typ mördeg), så använder jag en pajdeg som påminner lite om sconesdeg istället (jag tror att receptet kommer från en av Tina Nordströms kokböcker). Servera gärna pajen ljummen med blandade färska grönsaker och kanske lite av de citronmarinerade linserna som jag skrev om igår (se här).

Sparrispaj med brieost
ca 4 portioner
Deg: 
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 g smör eller magarin
1 ½ dl mjölk
Fyllning: 
250 g grön sparris
ca 100 g brieost
1 ½ dl riven lagrad ost
2 ½ dl grädde (jag tog mat 4 %)
3 ägg
ca ½ tsk salt
lite mindre än 1 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här: 
Värm ugnen till 225 C. Smörj eller klä en pajform, ca 26 cm i diameter, med bakplåtspapper. Skölj sparrisen och bryt av de nedre ändarna. Koka sparrisen i lättsaltat vatten tills de är mjuka med lite spänst i mitten. Häll av dem och låt dem rinna av ordentligt. Ställ undan dem så länge. 

Blanda vetemjölet och bakpulvret till degen i en bunke. Tillsätt smöret eller margarinet i små bitar. Arbeta in dem i mjölblandningen. Tillsätt mjölken och blanda snabbt ihop allt till en deg. Kavla ut den till en cirkel som passar i pajformen. Lägg degen i formen. Ha i den rivna osten och sparrisen. Skär brieosten i små bitar och sätt ner dem med jämna mellanrum mellan sparrisen. Vispa ihop äggen, grädden, saltet och pepparn. Häll detta i pajformen. Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 30 - 35 minuter. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.