onsdag 25 maj 2016

Rustik soppa för regniga och kalla dagar


Ni undrar kanske vart jag tagit vägen eftersom det varit tyst här på bloggen i två dagar. Jag har varit helt däckad av en rejäl förkylning. Det har faktiskt varit så illa så att jag inte orkat hålla mig upprätt några längre stunder (helt bedrövligt tråkigt att bli sjuk under årets hittills varmaste dagar). Idag mår jag lite bättre och tänkte därför passa på att skriva lite på bloggen innan jag lägger mig för att vila igen. Dagens recept är en mustig och rejäl soppa som passar perfekt för kalla och regniga dagar (eller för den som är förkyld).

Vi brukar faktiskt äta soppa då och då även under våren och sommaren (svensk vår och sommar brukar ju inte innebära värme och strålande sol varje dag direkt). Denna rustika soppa är väldigt smakrik och god trots att den bara innehåller enkla och billiga råvaror, såsom lök, vitkål, morot och potatis. Ibland är det gott med enkel mat utan en massa komplicerade ingredienser och smaker.

Rustik soppa
4 portioner
12 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar  (ta 2 ½ tärningar om du gillar saltare mat)
2 gula lökar
250 g skalade morötter
300 g vitkål
2 potatisar
6 - 8 hela kryddpepparkorn
2 lagerblad
2 - 3 krm rökt paprikapulver
Salt och grovmalen svartpeppar efter smak
Ev. lite hackad persilja till garnering

Gör så här: 
Häll vattnet i en stor gryta. Smula ner buljongtärningarna. Skala och grovhacka löken. Skala och tärna morötterna. Skölj och skär vitkålen i småbitar. Ha i löken, morötterna, kålen, kryddpepparkornen och lagerbladen i grytan. Låt det koka upp. Sänk värmen och låt det småkoka i ca 15 minuter. Skala och tärna potatisarna. Ha i dem i grytan. Låt det småkoka i ytterligare ca 10 - 15 minuter. Ha i det rökta paprikapulvret och smaka av soppan med lite salt och svartpeppar. Garnera ev. med hackad persilja.


2 kommentarer:

  1. Det blev soppan i går och till lunch idag, jättegott och enkelt det gillar jag.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.