tisdag 31 maj 2016

En riktigt god tomatsås


När jag var yngre hade jag svårt för tomatsåser. Jag tyckte de var lite för syrliga och hade för intensiv tomatsmak. Krossade tomater var min absoluta skräck, kanske för att de ofta kokas alltför kort tid och därför behåller en hel del av den där metalliska konservsmaken. Det blir faktiskt världens skillnad i smaken om man låter konserverade tomater koka en längre stund. 

Efter att ha börjat låta tomaterna koka tillräckligt länge har till och med en tomatskeptiker som jag börjat gilla tomatsås, men den måste (enligt min smak) fortfarande balanseras upp av något sött. En god tomatsås kräver ingen större arbetsinsats och är, tillsammans med lite pasta och riven ost, en väldigt billig och kalorisnål vardagsrätt, vilket i alla fall jag tycker är en utmärkt kombination.

Tips! Koka pasta. Häll av den men spara ca ½ - 1 dl av kokvattnet. Häll tillbaka pastan i grytan. Tillsätt tomatsåsen och kokvattnet, lite i taget. Låt detta bli varmt. Rör till sist ner 2 - 3 dl riven stark ost eller mozzarella.

Tomatsås
ca 4 portioner
1 gul lök 
1 vitlöksklyfta
2 msk tomatpuré
½ - 1 msk balsamicovinäger
ca 1 tsk socker
500 g krossade tomater
1 tsk trocomare örtsalt 
2 krm grovmalen svartpeppar
1 lagerblad
1 - 2 krm torkad oregano
1 msk olivolja
hackad färsk basilika efter smak

Gör så här: 
Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en kastrull. Fräs löken på medelvärme i några minuter. Den ska mjukna men inte få färg. Rör om då och då. Tillsätt tomatpurén och låt den steka med några minuter under omröring. Ha i balsamicovinäger och socker och låt allt steka ytterligare någon minut. Häll i tomaterna och tillsätt örtsalt, svartpeppar och lagerblad. Låt såsen koka upp. Sänk sedan värmen och låt såsen småputtra i ca 40 minuter. Rör om då och då så det inte bränner fast i botten. Ta ur lagerbladet och ha i lite färsk basilika när såsen kokat klart. Smaka av med salt och peppar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.