tisdag 8 mars 2016

Ostås med rökt ost


Jag tycker det är så gott med pasta och en krämig ostsås, och extra gott blir det om såsen görs på rökt ost. Första gången jag smakade på rökt ost var under ett besök i Litauen. Jag tyckte det var supergott och köpte med mig en liten bit hem. Det kan vara svårt att hitta rökt ost här hemma i mataffärerna och om det finns så är den oftast ganska dyr. Därför blev jag jätteglad när jag upptäckte att Lidl sålde rökt ost till bra pris under en av sina italienska temaveckor. Vi köpte några bitar ost, rev den och frös in den, så nu kan jag göra smaskiga maträtter som har den där speciella rökta smaken som annars kan vara svår att få till utan att använda rökta köttprodukter eller fejkade rökta sojaprodukter.  

Ostsås med rökt ost
ca 4 portioner
5 - 6 dl standardmjölk 
3 msk vetemjöl
½ - 1 tsk salt, efter smak
½ -1 krm malen vitpeppar, efter smak
ca 100 g riven rökt ost

Gör så här: 
Vispa ihop mjölk, mjöl, salt och peppar i en kastrull. Låt det koka upp under omrörning. Sänk värmen och låt det småkoka i ca 10 -15 minuter. Rör om då och då, så det inte bränner fast i botten. Tillsätt osten och låt den smälta. Det är viktigt att såsen inte kokar mer efter att osten tillsatts för då kan den bli grynig. Späd såsen med  mer mjölk om du tycker att den är för tjock. Smaka av. Servera såsen till t.ex. pasta och, eller till kokta grönsaker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.