fredag 18 mars 2016

Italiensk auberginegratäng


Idag blir det härliga italienska smaker här på bloggen. Italiensk mat är ofta väldigt smakrik utan att vara påträngande eller stark. Jag tycker att den här mycket goda och smakrika auberginegratängen är en perfekt representant för det italienska köket. Gratängen är min version av den kända rätten 'melanzane alla parmigiana' (aubergine från Parma). Jag brukar servera den med sallad, lite marinerade bönor och ett gott ljust bröd, typ focaccia eller bondbröd (se recept här och här). 

Vi har varit i Italien två gånger, en gång i den nordöstra delen och en gång i den sydvästra delen. När vi var i den sydvästra delen bodde vi i ett litet samhälle i närheten av staden Lamezia, som ligger ungefär i höjd med Sicilien. Nästan ingen i det lilla samhället kunde prata engelska och vi kan ingen italienska, vilket gjorde att det var ganska svårt att förstå vad de sa och att göra sig förstådd. Det är tur att jag har läst många kokböcker så att vi i alla fall hade lite koll på vad det serverades för mat på restaurangerna. 

Det uppstod bara några smärre misstag som t.e.x när jag trodde att jag beställde en pizza med kronärtskocka och till min fasa fick in en pizza med sardeller. Kronärtskocka heter artichoke på engelska och i menyn stod det acciughe. På grund av mina bristande språkkunskaper så trodde jag i min enfald att det kanske kunde betyda samma sak. Det visade sig emellertid att acciughe är det italienska ordet för sardeller.

Det såg ut som att jag skulle bli utan mat, för jag klarar bara inte av att äta sardeller, som till 99% består av små otäcka ben (ni som tidigare läst om min fiskbensfobi förstår mitt dilemma). Som tur är grep min kärleksfulle make in och agerade ridderlig hjälte. Jag fick hans svamppizza och han åt upp min pizza, trots att han inte heller är särskilt förtjust i sardeller. Jag är för evigt tacksam för den gentlemannamässiga räddningen. Efter denna lätt traumatiska upplevelse har jag lärt mig att kronärtskocka heter carciofi på italienska, så att jag slipper göra samma misstag i framtiden.

Italiensk auberginegratäng 
4 portioner
Ca 1 Kg aubergine
1 msk olivolja
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 msk balsamicovinäger
500 g krossade tomater
2 tsk socker
2 krm grovmalen svartpeppar
ca 1 tsk trocomare örtsalt
1 lagerblad
Färsk eller fryst hackad basilika, efter smak
4 dl riven stark ost  (jag valde en mix av parmesan och lagrad prästost) 
Ca 1 dl ströbröd
Matfett eller olivolja att smörja formen med

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 C och klä två plåtar med bakplåtspapper.

Skala och finhacka löken och vitlöken. Hetta upp olivoljan i en kastrull. Ha i löken och vitlöken i kastrullen. Stek dem någon minut på medelvärme utan att de tar färg. Tillsätt tomatpurén och låt den steka med några minuter under omrörning. Tillsätt sedan balsamicovinägern och låt den fräsa med en stund. Häll i de krossade tomaterna och ha i salt, svartpeppar, socker och lagerblad. Låt det koka upp. Sänk värmen och låt det småkoka, under lock, i ca 30 - 40 minuter. Ha i basilikan och smaka sedan av såsen. Ta ur lagerbladet.

Skölj auberginerna och ta bort skaften. Skär auberginerna i centimetertjocka skivor. Lägg dem på plåtarna. Ha på lite salt. Grädda auberginen i övre delen av ugnen i ca 20-25 minuter eller tills den mjuknat och fått lite färg. Ta ut plåtarna och låt auberginen svalna lite. Lossa sedan skivorna, lite försiktigt, från plåten.

Smörj en ugnsfast form (min är 18 x 30 cm). Bred ut lite av tomatsåsen i botten av formen. Lägg på hälften av aubergineskivorna. Häll på lite tomatsås och strö på hälften av den rivna osten. Lägg på de sista aubergineskivorna. Häll på resterande tomatsås och strö på resten av den rivna osten. Fördela ströbrödet över hela ytan. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter eller tills gratängen fått fin färg. Ta ut den ur ugnen och låt den stå en stund innan servering. 

Tips! Prova att byta ut ca 2 dl av den rivna osten mot ca 125 g mozzarella = en sådan där mozzarellaboll. Det blir mycket gott det också. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.