fredag 26 februari 2016

Varma mackor med champinjonstuvning


Nu blir det ytterligare ett nostalgiskt recept här på bloggen. Varma mackor med champinjonstuvning gjord på burkchampinjoner, det är grejer det. En typisk maträtt från 70 - talet, enkel, snabblagad och ganska färglös (oftast tillagad i ett desto färggrannare kök). När jag var barn dök varma mackor upp titt som tätt på tallriken och just den här sorten med en krämig champinjonstuvning var min favorit. Jag tyckte däremot inte alls om de där torra mackorna med varm ananas och en skinkskiva, som oftast hade krullat sig i kanterna.

Jag lagade en omgång varma mackor med champinjonstuvning för att se om jag fortfarande tycker om dem. Efter att ha ätit de nostalgiska mackorna kan jag konstatera att det var okej men ingen större smaksensation. Det var roligt att testa i alla fall. Om jag gör detta någon mer gång, inom de närmaste 20 åren, kommer jag definitivt att byta ut burkchampinjonerna mot färska eller frysta, vilket jag tror kan ge det hela ett lyft. Här kommer det gamla avdammade receptet.

Varma mackor med champinjonstuvning
Till 9-10 varma mackor
3 dl mjölk  eller  1 dl mjölk + 2 dl grädde
1 stor burk, ca 400 g, skivade champinjoner inklusive spadet
3½ - 4 msk vetemjöl
1 - 2 tsk smör (ca 5 -10 g)
Salt och vitpeppar efter smak
9-10 skivor skivad franska 
Några deciliter riven ost

Gör så här:
Värm ugnen till 225 C. Klä en plåt med bakplåtspapper. 

Vispa ihop mjölken, svampspadet & mjölet i en kastrull. Koka upp detta under omröring tills det tjocknar. Sänk värmen och låt det småkoka i ca 5 minuter. Rör om då och då så det inte bränner fast. Stuvning kommer att blir tunnare sen när du har i svampen så den ska vara ganska tjock i detta skede. 

Ha i smöret och champinjonerna och det småkoka i ca 10 -15 min till. Red ev. med lite ljus maizenaredning om du tycker stuvningen är för tunn eller späd med lite mer mjölk om den är för tjock. Smaka av med salt och vitpeppar. 

Lägg brödskivorna på plåten. Fördela stuvningen på brödskivorna. Strö på osten. Grädda i den övre delen av ugnen i ca 25 minuter. Jag tycker att det blir godast om mackorna får stå och svalna en liten stund innan de serveras. Servera dem med lite goda grönsaker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.