måndag 22 februari 2016

Rotfruktsoppa med pasta


Ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig. Rotfrukterna i den här soppan skulle egentligen utgöra fyllningen i piroger, men så blev det inte.  I Hugh Fearnley - Wittingstalls vegetariska kokbok hade jag hittat ett recept på en pirog, som påminde mycket om cornish pasties. Vi åt sådana piroger när vi besökte Cornwall för några år sedan och jag har sedan dess varit sugen på att testa att baka sådana själv. 

Förväntansfull och ivrig satte jag igång med att göra degen och skära rotfrukterna i pyttesmå tärningar, allt enligt receptet. Jag var lite skeptisk till om jag skulle gilla degen för den liknade pajdeg, vilket jag inte tycker så mycket om. Det var mycket vikande & kavlande hit och dit men till slut fick jag i alla fall ihop en skaplig deg. När den vilat i kylen och det var dags att baka ut den började min dröm om cornish pasties försvinna. Degeländet höll inte ihop ens med tvång. 

Tappert kämpade jag på. Jag lyckades kavla ut degen och ta ut en cirkel. Jag lade på en hög med rotfrukter & försökte trycka ihop degen runt dem och forma en tjusig pirog, men den sprack och rotfrukterna rann ut. Det gick inte att få ihop degen igen hur mycket jag än försökte. Då blev jag sur. Under ilsket muttrande kastade jag den begagnade degbiten i komposten och slängde in resterande deg i frysen. Därmed fick mitt pirogprojekt ett abrupt slut. Jag måste nog ha gjort något fel när jag gjorde degen eller så kanske den kände av mina negativa vibbar. Hur som helst så tänker jag aldrig göra om just det här försöket. 

Nu stod jag alltså där lite småilsken och utan middag. Jag funderade en kort stund på vad jag skulle laga istället. Det fick bli en rotfruktssoppa. Jag lade ner pirogfyllningen samt lite annat smått och gott i en gryta och kokade ihop den här soppan. Så här i efterhand kan jag tycka det var tur att jag inte lyckades med degen, för hade jag lyckats hade vi ju inte fått äta den här supergoda soppan. Summan av kardemumman blir att det hela trots allt slutade ganska bra. 

Rotfruktssoppa med pasta
ca 4 portioner
100 g skalad och tärnad morot
250 g skalad och tärnad kålrot
250 g skalad och tärnad potatis
1 finhackad gul lök
12 dl vatten
2 buljongtärningar
2 lagerblad
2 msk tomatpuré 
1 dl okokta makaroner
1 - 2 krm grovmalen svartpeppar
½ tsk torkad timjan
1 - 2 krm torkad oregano 

Gör så här: 
Koka upp vattnet och buljongtärningarna i en gryta. Tillsätt alla ingredienser utom pastan och oreganon. Låt det koka upp. Sänk värmen och låt soppan småkoka i ca 10 min. Tillsätt pastan och koka i ca 10 - 15 min till. Ha i oreganon och smaka av med salt. Servera soppan med ett gott bröd. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.