fredag 22 januari 2016

Linsburgare

 

Om ni är skeptiska till vegetarisk mat (vilket rätt så många faktiskt är) eller känner någon annan som är det, så tycker jag ni ska testa denna linsburgare. Den är hur god som helst, har bra konsistens och är relativt enkel att laga. Receptet hittade jag för några år sedan på matklubben.

Jag tycker inte så mycket om de vegetariska burgare som finns på snabbmatsställena och i affären. De har en konstig eftersmak eller bismak som jag inte alls gillar. Detta gör att vi sällan köper hem burgare eller äter på hamburgerställen. Ibland blir jag ändå sugen på lite så kallad snabbmat och då är de här burgarna helt perfekta att göra. 

Jag gör egen dressing och bakar hamburgerbröden själv, men ni behöver absolut inte vara så pretentiösa. Det duger bra med köpt dressing och köpta bröd, se bara till att bröden är lagom stora, för om du gör 8 burgare av smeten blir de ca 8-10 cm i diameter.  
  
Tips! jag brukar göra burgarna när jag har tid och sedan frysa in dem tills jag vill ha dem (se hur man gör längst ner i receptet). Om du inte vill göra så stora burgare som jag gör så kanske det blir lagom att göra 10-12 mindre burgare istället.

Linsburgare (8 stora) 
Börja med att koka linserna och till dem behövs:
1 ½ dl torra gröna linser
kallt vatten till blötläggning av linserna
5 dl vatten till kokning av linserna
1 grönsaksbuljongtärning
2 lagerblad 

Gör så här: 
Häll linserna i en trådsil eller ett tätt durkslag och skölj dem under rinnande kallt vatten. Lägg över linserna i en liten bunke och häll på kallt vatten så det täcker plus lite till. Låt dem stå i ca 30 minuter. Häll tillbaka linserna i silen eller durkslaget igen så blötläggningsvattnet får rinna av. Skölj linserna en gång till. 

Blanda vatten, buljongtärningen, lagerbladet och linserna i en kastrull. Låt det koka upp. Sänk värmen och lägg på ett lock.  Småkoka linserna i ca 30 minuter eller tills de är mjuka inuti. Häll av dem i silen eller durkslaget och låt dem rinna av ordentligt. Ta ur lagerbladen och låt linserna svalna. 

Tips! Koka linserna som ovan och frys dem tills de ska användas. Tina dem innan de används och häll av dem om de är blöta så att inte smeten till burgarna blir för lös. 

Till burgarsmeten behövs:
De kokta linserna ovan
2 gula lökar 
1-2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
ca ½ grönsaksbuljongtärning
2 tsk kinesisk soja (jag använder Mrs Cheng´s)
2 krm grovmald svartpeppar
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad mejram
2 tsk torkad basilika 
ca 1 msk grillkrydda (jag använder Santa Maria) 
2 ägg
1 ½ dl ströbröd
1 ½ dl vetemjöl
3 msk hackad persilja (kan uteslutas) 
Matfett till stekning

Gör så här: 
Skala och hacka löken och vitlöksklyftorna. Stek dem  på medelvärme i lite olja i en stekpanna i ca 5 minuter. Ha i tomatpurén och låt den steka med en stund under omröring. Tillsätt buljongtärningen, sojan, svartpepparn, grillkryddan och örterna. Blanda allt ordentligt. Ta av stekpannan från värmen och låt blandningen svalna. 

Häll den stekta blandningen och linserna i matberedaren (monterad med knivarna). Mixa detta en kort stund så allt blandas. Tillsätt äggen, ströbrödet, vetemjölet och persiljan. Mixa alltsammans till en smet. Ställ smeten kallt i ca 30 minuter. (Det går att mosa ihop smeten för hand med hjälp av en gaffel men den blir inte lika slät).

Hetta upp matfett i en stor stekpanna. Dela upp smeten i 8 lika stora delar. Lägg i max 3 klickar smet i taget i stekpannan. Frestas inte att lägga i fler för de kommer inte att få plats för burgarna blir stora när de plattas ut. Forma till smeten lite och platta ut den med hjälp av en sked. Smeten är kladdig så det kan kännas som att detta aldrig kommer att fungera, men det lovar jag att det kommer att göra. 

Fortsätt sedan att forma och platta till burgarna med hjälp av stekspaden under tiden du steker dem. Burgarna ska bli ca 8-10 cm i diameter. Låt dem steka i ca 3-4 min per sida. De ska kännas lite stumma om du trycker på dem. Ibland lägger jag på ost på burgarna och lägger på ett lock på stekpannan så osten får smälta. Stek bara så många burgare som går åt och frys in resten av smeten (se hur du gör längst ner på sidan).

Färdigstekt burgare

Servera linsburgarna med dina favorittillbehör. Jag brukar servera  mina i hembakade hamburgerbröd (se här) med sallad, tomat, lök, smörgåsgurka, senap, ketchup och en enkel dressing som jag gör genom att röra ihop 1dl crème fraîche eller avrunnen fil (se här), 1 msk majonäs, ½-1 msk bostongurka, ½-1 msk chilisås, lite salt och cayennepeppar. 

Burgare för frysen: 
Fryst smetklump
 Ta fram en plåt eller bricka som får plats i frysen. Klä den med bakplåtspapper. Klicka ut smeten i 8 lika stora runda klumpar på plåten. Jämna till dem lite på ytan. Ställ plåten i frysen ett par timmar så klumparna hinner frysa till. Ta loss dem och lägg över dem i en plastpåse och lägg den i frysen. Burgarna håller minst 3-6 månader i frysen. När de ska stekas så hettar du upp matfett i en stor stekpannan och lägger i max 3 otinade klumpar. Stek dem på medelvärme. Platta till burgarna och forma till kanterna under tiden de tinar och steks. Vänd på dem med jämna mellanrum så de får en fin form och blir jämnt stekta. 


4 kommentarer:

  1. Godare burgare får man leta efter! Magiskt recept!

    SvaraRadera
  2. Hej Felicia,
    Vad kul att du har testat burgarna :) De är verkligen supergoda. Ett riktigt favoritrecept.
    Ha en bra dag!
    Mvh Tove

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Det kan man ju alltid testa att göra om man vill veganisera, vet dock inte hur konsistensen blir och om burgarna håller ihop vid stekning, men du kanske har provat så du vet hur det blir?

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.