onsdag 13 januari 2016

Kryddig äppelchutney



Vi har några äppleträd på vår gård. De ger ofta mer frukt än vad vi orkar och hinner äta upp, så jag brukar skala, skiva och frysa in de äpplen som blir över. De frysta äpplena använder jag sedan under resten av året till b.l.a. kräm, äpplepaj och den här goda chutneyn.

Chutneyn är söt, syrlig och lagom kryddig och den passar till många olika maträtter. Det kanske till och med funkar att ha den i en sandwich med ost, vilket engelsmännen verkar tycka är gott. Jag såg nämligen att det fanns sådana mackor att köpa när jag var i London. Det får bli ett kommande projekt att prova en sådan kombination.

Kryddig äppelchutney
1 Kg äpplen
1 stor eller 2 mindre gula lökar
4 vitlöksklyftor
2 msk finhackad färsk ingefära
1 finhackad färsk chili (kan uteslutas)
6 dl strösocker
2 dl äppelcidervinäger
2-3 dl russin
1 tsk salt
3-4 tsk curry (jag använder Santa Marias)

Gör så här: 
Skölj och skala äpplena. Skär dem i bitar eller i klyftor (inte allt för stora eller tjocka). Lägg dem i en stor gryta (min rymmer 3 L). Skala och hacka löken grovt. Skala och finhacka vitlöken. Ha i löken och vitlöken i grytan. Skölj, kärna ur och finhacka chilin och ha i den i grytan. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda allt ordentligt. 

Låt blandningen koka upp. Var med och rör i botten då och då under tiden, för det kan lätt brännas vid. Sänk värmen så det bara småputtrar i grytan. Lägg på ett lock och låt chutneyn fortsätta puttra i ca 60 min. Rör om med jämna mellanrum så det inte bränner fast. 

Ta fram några rengjorda och varma glasburkar. Jag brukar diska och återanvända glasburkar som det varit t.ex. tacosås eller tomatpuré i. Jag diskar burkarna noga och sedan sköljer jag ur dem med en blandning av kokande vatten och en liten skvätt atamon (konserveringsmedel). Häll den färdiga chutneyn i burkarna. Fyll dem ända upp till kanten och skruva på locket så hårt du kan. Förvara sedan burkarna svalt. De håller i minst ett år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.