söndag 10 januari 2016

Knäckebröd



I ett anfall av överdriven huslighet började jag, för några år sedan, att baka eget knäckebröd. Jag drev på den här tiden en liten restaurang, där jag serverade hembakat knäckebröd till lunchen.

Denna höga ambitionsnivå ledde till att jag varannan vecka stod begravd i deg och kavlade små tunna, runda brödkakor för glatta livet. Idag har jag inte längre någon restaurang och är (som tur är) lite mer sansad. Numera bakar jag bara knäckebröd till jul.

Jag kan inte påstå att jag är överdrivet förtjust i att kavla, men eftersom min familj älskar det här brödet och jag älskar min familj, så offrar jag mig
och ställer mig och kavlar en stund varje år. Jag måste dock erkänna att det känns lika skönt varje gång jag kavlar ut den sista degbiten.

Originalreceptet finns i Anna Bergenströms bok: Kärlek, oliver och timjan. I receptet står det att det ska bli 12-14 brödkakor men jag gör dem mindre så jag brukar få ut ca 30-40 kakor av degen. Receptet nedan visar hur jag brukar göra.


Knäckebröd

Dag 1: 
25 g jäst
1 msk honung

2 rågade tsk salt 6 dl vatten
6 dl grovt rågmjöl


Gör så här: 
Smula ner jästen i en bunke. Häll på hälften av vattnet och rör ut jästen. Tillsätt salt, honung och resten av vattnet. Blanda till sist ner rågmjölet så det blir en lös deg. Täck bunken och låt den stå i rumstemperatur till dagen därpå.

Dag 2:
6 dl grahamsmjöl
1 msk kummin  (kan uteslutas, jag har inte i det)
1-3 dl vetemjöl

2-3 dl grovt rågmjöl blandat med 1-2 dl sesamfrön till utbakning

Gör så här: 
Värm ugnen till 225 grader och klä plåtar med bakplåtspapper. 

Rör ner grahamsmjölet och ev. kummin i degen från dag ett. Tillsätt vetemjölet, lite i taget, tills det blir en lättarbetat deg. Dela degen i 30-40 lika stora bitar. Rulla dem till runda degbullar. Täck dem med en ren kökshandduk. 

Mjöla in kaveln ordentligt med vetemjöl. Strö ut lite av rågmjöl och sesamfrömixen på bänken. Kavla ut en degbulle i taget till en tunn brödkaka. Vänd runt den ofta så den inte fastnar på bänken och mjöla med mer av mixen då och då. Kavla en sista gång med en kruskavel. Lägg två brödkakor på varje plåt. Grädda dem direkt i ca 8-10 min (håll koll för de bränns lätt!). Låt dem kallna helt på galler. (Jag brukar lägga dem glest på två ugnsgaller). Förvara dem torrt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.