torsdag 21 januari 2016

Hamburgerbröd och korvbröd



För det mesta bakar jag egna hamburgerbröd och korvbröd. Jag tycker att de är mycket godare och mer mättande än köpta. Dessutom bestämmer jag storleken själv och kan anpassa dem efter vilka burgare eller korvar jag tänker servera dem till.

Degen nedan räcker till ca 8 hamburgerbröd eller 16 korvbröd. Oftast gör jag dubbel sats deg och bakar både hamburgerbröd och korvbröd på samma gång, för de passar utmärkt att frysa.

Hamburgerbröd eller korvbröd
50 g jäst
5 dl mjölk
75 g smält smör eller margarin
1 tsk salt
1 msk socker
ca 12-15 dl vetemjöl
ev. lite mjölk eller uppvispat ägg, till pensling
ev. lite sesamfrön eller vallmofrön (till hamburgerbröden)

Gör så här:
Smält matfettet i en stor skål i mikron eller i en kastrull på spisen. Häll i mjölken och värm tills blandningen är 37 C. Smula ner jästen i en degbunke och rör ut den i den ljumma vätskan. Rör ner salt och socker. Tillsätt vetemjölet, börja med den mindre mängden mjöl, och arbeta ihop allt till en smidig deg. Täck bunken och låt den stå i rumstemperatur i ca 40 minuter. 

Sätt ugnen på 225 C och klä 2-3 plåtar med bakplåtspapper. 

Hamburgerbröd (8 stora): 
Stjälp upp degen på en mjölad köksbänk eller ett mjölat bakbord. Väg upp 8 bitar à ca 120g styck. Forma runda bullar av bitarna. Kavla ut dem till ca 2 cm tjocka kakor. Lägg dem glest på plåtarna. (Baka eventuellt ut några små frallor av den deg som blir över). Täck bröden med en kökshandduk och låt dem jäsa i ca 30 min. 

Pensla ovansidan av bröden med lite mjölk eller uppvispat ägg. Strö ev. på sesamfrön eller vallmofrön. Grädda bröden i den övre delen av ugnen i ca 10-12 minuter (passa noga för tiden kan skilja från en ugn till en annan). Ta ut dem ur ugnen. Ta loss bröden från plåten och låt dem kallan på ett galler under en kökshandduk.

Korvbröd (16 stora): 
Stjälp upp degen på en mjölad köksbänk eller ett mjölat bakbord. Väg upp 16 bitar à ca 75g styck. Rulla dem till avlånga korvar, ca 15 cm långa. Lägg dem glest på plåtarna, jag brukar få plats med 8-10 på varje plåt. (Baka eventuellt några små frallor om det blir deg över). Täck bröden med en ren kökshandduk och låt dem jäsa i ca 30 min.

Pensla eventuellt ovansidan av bröden med lite mjölk (ibland gör jag det och ibland inte, för det har hänt att bröden fått lite för hård yta av det). Grädda bröden i den övre delen av ugnen i ca 10-12 minuter (passa noga för tiden kan skilja från en ugn till en annan). Ta ut dem ur ugnen. Ta loss bröden från plåten och låt dem kallan på ett galler under en kökshandduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.